Ny antologi om att tolka våld

Idéhistorikern Victoria Fareld är en av redaktörerna för nya antologin Interpreting Violence. Narrative, Ethics and Hermeneutics. Hon medverkar också själv med ett kapitel.

Detalj av omslaget av boken Interpreting Violence
Detalj av omslaget av boken Interpreting Violence. Narrative, Ethics and Hermeneutics (Routledge, 2023)

Hon har gett ut den tillsammans med de två litteraturvetarna Cassandra Falke och Hanna Meretoja, verksamma i Norge respektive Finland.

Antologin handlar om att tolka våld och består av tolv kapitel skrivna av humanistiska forskare verksamma i Europa och USA.

Victoria Fareld medverkar också med en artikel där hon undersöker våldets plats och roll i den omtolkning av utsatthet som pågår inom samtida feministisk filosofi. Under de senaste åren har begreppet sårbarhet dykt upp inom ett brett spektrum av forskningsområden med fokus på riskhantering, säkerhet och resiliens. I kontrast till denna förståelse av sårbarhet som ett tillstånd som bör reduceras i mänskligt liv och som framförallt likställs med maktlöshet och passivitet, diskuterar Fareld en annan förståelse av sårbarhet förstådd som något möjliggörande och aktiverande. Med fokus på den sårbara kroppen utforskar artikeln sambandet mellan olika former av våld och försök att utforma en ansvarsetik om icke-våld.

Om Victoria Fareld

Victoria Fareld
Victoria Fareld. Foto: Sören Andersson / Stockholms universitet

Victoria Fareld är docent och lektor i idéhistoria vid Institutionen för kultur och estetik. Hon forskar bland annat på politisk idéhistoria men också över fälten kulturhistoria, filosofihistoria, historieteori och minnesstudier. Victoria Fareld är studierektor för forskarutbildningen i idéhistoria.

Mer om hennes forskning

Mer läsning