Ny forskning om filmatisering av Tosca

Musikvetaren Johanna Ethnersson Pontara skriver om Benoît Jacquots filmatisering av Giacomo Puccinis opera Tosca, i den amerikanska tidskriften Literature/Film Quarterly.

Johanna Ethnersson Pontara
Johanna Ethnersson Pontara. Foto: Niklas Björling / Stockholms universitet

I artikeln “The Opera Singer of the 21st Century? Representations of the Singer Articulated by Benoît Jacquot’s Tosca (2001)” undersöks hur den franska filmregissören Benoît Jacquots filmatisering av Giacomo Puccinis opera Tosca har audiovisuella likheter med ett sätt att använda opera som forskare har pekat på inom senare tiders långfilm och vilka konsekvenser detta har för representationen av operasångerskan och operasångaren. Johanna Ethnersson Pontara argumenterar i artikeln för att genom att bringas i linje med en samtida långfilmsestetik omförhandlar Jacquots filmatisering av opera en traditionell bild av operasångerskan och operasångaren. Närmare bestämt undergrävs två aspekter av vokalframförandet som har varit centrala för föreställningen om opera genom historien: förkroppsligandet av en operakaraktär och uppvisningen av en exekutör. Resultatet skapar förståelse för hur idéer om vad opera är och hur den ska framföras påverkas av spridningen av audiovisuell estetik mellan medieformer.

Artikeln är tillgänglig i Open Access.

Läs den på Literature/Film Quarterlys hemsida

Om Johanna Ethnersson Pontara

Johanna Ethnersson Pontara är lektor och docent i musikvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik. Hon forskar på opera, särkilt med inriktning på performance-teori och representation av kön. Johanna Ethnersson Pontara är ansvarig för ämnet musikvetenskap vid institutionen och studierektor för forskarutbildningen i musikvetenskap.

Mer om Johanna Ethnersson Pontaras forskning