Om den svenska teaterns påverkan på hivpolitiken på 1980-talet

Dirk Gindt, professor i teatervetenskap vid Stockholms universitet, skriver om hur svensk teater aktivt stödde den restriktiva hivpolitiken som den svenska regeringen och den ökända aidsdelegationen implementerade på 1980-talet.

Dirk Gindt

Artikeln heter ‘Viral Networks: HIV and AIDS, Performance, and the Sexual Politics of the Swedish Welfare State in the 1980s’ och har publicerats i den amerikanska tidskriften Theatre Journal vol. 74, no. 4 (2022).

Här argumenterar Dirk Gindt för att pjäser som Finns det tigrar i Kongo och Ryktet smittar (som nådde fler än 250 000 åskådare!) bildade en nyckelfaktor i det han kallar för virala nätverk. Dessa virala nätverk bestod av sociala och politiska myndigheter, fackföreningar, den pedagogiska sektorn och även den finansiella sektorn. Tillsammans hjälpte dessa virala nätverk att sprida statens normativa och moraliserande hivpolitik. I motsats till andra länder, där teatern ofta fungerade som en aktivistisk och queer intervention för att protestera mot regeringars och myndigheters homofobi och konservatism, allierade svenska scenkonstnärer sig med de virala nätverk vars främsta mål var att styra befolkningens in i en sexuell monogami och vars främsta målgrupp var vita, straighta cis-män.

Mer om artikeln på Johns Hopkins University Press hemsida

Om Dirk Gindt

Dirk Gindt är professor i teatervetenskap och forskningsansvarig i samma ämne vid Institutionen för kultur och estetik. Han forskar bland annat om queer teater och performance, samtida och från efterkrigstiden, ur ett internationellt och interkulturellt perspektiv.

Mer om Dirk Gindts forskning

Mer läsning