Om Fluxus i ny bok

Magdalena Holdar, lektor i konstvetenskap vid Stockholms universitet, har skrivit en bok om konstnärsnätverket Fluxus.

The cover of the book Fluxus as a Network of Friends, Strangers, and Things
Detalj av omslaget till Fluxus as a Network of Friends, Strangers, and Things.

Fluxus var en internationell konströrelse som bildades i början av 1960-talet. Det var en löst sammansatt grupp av experimentella konstnärer inom bildkonst, musik och litteratur som har haft stor inverkan på samtida konst. Magdalena Holdar beskriver i boken Fluxus as a Network of Friends, Strangers, and Things The Agency of Chance Collaborations hur de på ett lekfullt och tankeväckande sätt utforskade vardagen i sina verk. Hon har i sina arkivstudier funnit hur Fluxuskonstnärerna lyckades samarbeta, trots att de befann sig i olika delar av världen, och hur nätverket växte och etablerade sig från en underground-rörelse till en känd och stark rörelse på 1990-talet.

Det är sjätte volymen i bokserien Studies in Art & Materiality, utgiven vid Brill Publishing.

Boken finns att läsa fritt tillgänglig online på förlagets hemsida:

Till boken på Brills webbplats

Om Magdalena Holdar

Magdalena Holdar är universitetslektor i konstvetenskap och curatoriella studier vid Institutionen för kultur och estetik. Hon har tidigare undervisat vid Södertörns högskola, KTH och Amherst College, MA, USA, samt varit gästlärare vid Konstfack. Hennes forskningsområden innefattar performativ och konceptuell konst från 1960- och 70-talen. Inom ramen för sitt arbete inom det internationella masterprogrammet Curating Art bedriver hon också forskning om utställningspraktiker, huvudsakligen under 1900-talet.

Mer om Magdalena Holdars forskning