Om handskriftens litteraturhistoria i Vetenskapsradion

Thomas Götselius, professor i litteraturvetenskap vid Stockholms universitet, berättar om sin forskning i Vetenskapsradion Historia i P1.

Han driver just nu ett forskningsprojekt om handskriftens litteraturhistoria ur ett mediehistoriskt perspektiv. Han undersöker bland annat hur det faktum att  det som skrevs i äldre tider gjordes för hand påverkade människorna och texterna.

Inslaget kommer ungefär 29.40 minuter in i programmet:

Om Thomas Götselius

Thomas Götselius är professor i litteraturvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik. Han forskar på läsandets och skrivandets historia och teori, men också om hur litteraturen formar den människa som läser och skriver den. Thomas Götselius undervisar och handleder studenter från grundnivå till forskarutbildningen.

Mer om hans forskning

Reportage om projektet Författarens hand: Till handskriftens litteraturhistoria