Om koloniala föremål från 1600-talets Sverige till nu

Mårten Snickare, professor i konstvetenskap vid Stockholms universitet, har skrivit boken Colonial Objects in Early Modern Sweden and Beyond. From the Kunstkammer to the Current Museum Crisis, utgiven 2022.

Detalj av boken Colonial Objects in Early Modern Sweden and Beyond
Detalj av boken Colonial Objects in Early Modern Sweden and Beyond. From the Kunstkammer to the Current Museum Crisis, Amsterdam University Press, 2022.

En utsökt formad och dekorerad tomahawk från någonstans längs den nordamerikanska östkusten: hur hamnade den i Karl XI:s rustkammare på Stockholms slott i slutet av 1600-talet? Vad kan den berätta om den svenska kungamaktens koloniala ambitioner och begär? Vilka frågor väcker den från sin nuvarande plats i en utställningsmonter på Etnografiska museet i Stockholm?

Colonial Objects in Early Modern Sweden and Beyond handlar om tomahawken och andra föremål som förvärvades av kungligheter, aristokrater och lärda i samband med Sveriges koloniala expansion på 1600-talet. Bokens första del undersöker dessa föremåls plats och betydelser i två olika men sammanhängande rumsligheter: 1600-talets expanderande koloniala värld och de slutna, exklusiva utställningsrum – rustkammare och konstkammare – där föremålen ställdes ut. Den andra delen följer föremålens fysiska och konceptuella förflyttningar från 1600-talets utställningsrum till det moderna musei- och utställningssystemet. I en avslutande del betraktas de koloniala föremålen mitt i den bitvis heta debatten om museernas nuvarande tillstånd och deras möjliga framtider.

Finns att läsa online

Boken finns fritt tillgänglig online via open access.

Till bokens sida på Amsterdam University Press hemsida

Mårten Snickare framför en vägg med bokhyllor
Mårten Snickare. Foto: Sören Andersson / Stockholms universitet

Om Mårten Snickare

Mårten Snickare är professor i konstvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik och föreståndare för Accelerator, konsthallen som är en del av Stockholms universitet.

Han forskar bland annat om visuella och materiella spår av Sveriges koloniala historia, från 1600-talet till idag. Mårten Snickare intresserar sig också för barocken, som historisk epok men också som en alternativ strömning genom konsthistorien.

Mer om hans forskning