Om konflikter kring bilder i ny bok

Professor Jeff Werners nya bok Laddade bilder diskuterar det senaste decenniets upprörda debatter om visuella rasstereotyper och rasistiska uttryck.

Omslaget till Laddade bilder och en bild på Jeff Werner
Laddade bilder. Samtida svenska dispyter om rasistiska stereotyper, utgiven vid Gidlunds förlag 2023. Författaren Jeff Werner. Foto: Sören Andersson / Stockholms universitet

Tre konflikter ägnas särskild granskning: de om Stina Wirséns barnboksfigur Lilla Hjärtat, Hans Lindströms skämtteckning om muslimer, och Frölunda Hockeys klubbsymbol i form av en ”indian”.

–Jag tänker att det var viktigt att lära av debatterna nu när det värsta dammet lagt sig, säger Jeff Werner.

Laddade bilder lyfter bland andra frågor om vad stereotyper är, hur visuell rasgrammatik fungerar, skrattets betydelse i relation till rasism, vad kulturell appropriering kan betyda och varför just godis och barnkultur så ofta har hamnat i centrum för debatten.

–Men jag hade helt missbedömt situationen. Dammet hade kanske lagt sig, men inte de häftiga känslorna. I det avslutande kapitlet riktas därför blicken mot vilka affekter som häftade fast vid föremålen för debatterna, vilka känslolägen som tillskrevs debattörerna samt betydelsen av de olika affektgemenskaper som bildades i stridernas hetta.

Boken vänder sig till alla som vill få en djupare förståelse av konflikterna. Hur de utvecklades och vad som gav dem bränsle. Laddade bilder vill undvika att fastna i schismernas skyttegravar, tillspetsade retorik och uppskruvade känsloläge. Men samtidigt ta argumenten och aktörerna på allvar.

Om Jeff Werner

Jeff Werner är professor i konstvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik. Hans forskning fokuserar på den moderna tidens visuella kultur, och dess bildkonst, film, design och arkitektur. I sin bok Kritvit? Kritiska vithetsperspektiv i teori och praktik från 2021 introducerade han kritisk vithetsteori anpassad efter svenska förhållanden.

Han har också skrivit böcker om bland annat svensk kultur i USA, vithet och svenskhet, och demokratins urholkning.

Mer om hans forskning

Jeff Werner startade för ett par år sedan kursen Kritiska vithetsperspektiv på nordisk kultur, vid Stockholms universitet.

Mer om kursen