Singelföräldrar löper högre risk för relativ fattigdom i tvåförsörjarsamhällen

Singelförälders inkomster ligger oftare under gränsen för relativ fattigdom i länder där en stor del av hushållen försörjs av två inkomster. Men detta mönster syns bara i länder med låga offentliga utgifter för barnomsorg och socialförsäkringar. Det visar resultaten i en ny studie från Institutet för social forskning (SOFI), nyligen publicerad i ett specialnummer av den vetenskapliga tidskriften ANNALS från American Academy of Political and Social Science.

Singelmamma med ett barn på en parkbänk, höstväder
Foto: Tatiana Chekryzhova /Mostphotos

Sociologiforskaren Rense Nieuwenhuis har undersökt risken att hamna i relativ fattigdom för singelföräldrar i länder som har en stor andel hushåll med två försörjare. Med hjälp av data från 18 OECD-länder har han studerat perioden 1984 till 2010. Den relativa fattigdomen definieras som att ha en inkomst som är mindre än 60 procent av medianinkomsten i landet, och detta blir en sorts tröskel för att kunna mäta vilka hushåll som riskerar att inte fullt ut kunna delta i samhället.

– Jag ser att ensamstående föräldrar löper högre risk att hamna i relativ fattigdom i de länder som har en stor andel hushåll med två inkomster. Dessa länder tenderar att ha högre levnadsstandard, vilket också höjer tröskeln för att undvika risken för relativ fattigdom. Eftersom ett hushåll med bara en förälder som arbetar och drar in pengar ofta har en lägre inkomst är det mindre sannolikt att det når en högre tröskel för relativ fattigdom, säger Rense Nieuwenhuis.

Länder med höga utgifter för barnomsorg har lägre risk för relativ fattigdom

Han har också studerat vilken typ av länder dessa högre risker oftast förekommer i, och vilken typ av socialpolitik och välfärdsmodell som finns i de staterna, samt hur mycket som spenderas på barnomsorg och social trygghet.

Forskaren Rense Nieuwenhuis
Rense Nieuwenhuis, docent i sociologi vid Institutet för social forskning (SOFI).Foto: Daniel Rossetti / SU

– Jag ser att det övergripande mönstret varierar mellan länderna beroende på deras institutionella sammanhang. Om ett land har en högre andel hushåll med dubbla inkomster så ökar singelföräldrarnas risk för relativ fattigdom bara i de länder som har jämförelsevis låga offentliga utgifter för barnomsorg och relativt låga inkomstöverföringar, säger Rense Nieuwenhuis.

Hushåll med dubbel inkomst blev mycket vanligare i OECD-länderna under den period som studerats, till stor del på grund av att jämställdheten förbättrats. Det var ett stort skifte och ofta var det avsiktliga förändringar av politiken som låg bakom utvecklingen, exempelvis med hjälp av utbyggd barnomsorg. Men medan ensamstående föräldrar ofta har stor nytta av en förbättrad jämställdhet, och barnomsorg, vill Rense Nieuwenhuis också understryka att tvåförsörjarsamhället kan innebära utmaningar för gruppen.

– Många regeringar strävar efter att uppnå sysselsättningstillväxt med målet att minska fattigdomen. Och även om detta definitivt kan hjälpa vissa, bör man tänka på att inte alla tjänar lika mycket på högre sysselsättning. För det andra visar resultaten att barnomsorg och social trygghet är särskilt viktiga i tvåförsörjarsamhällen, som Sverige. Det betyder att nedskärningar på till exempel arbetslöshetsersättning kommer att vara en risk speciellt för ensamstående föräldrar”, sa Rense Nieuwenhuis.

Så gjordes studien

Studien har använt data från Luxembourg Income Study. Studien baserades på data om över 2 miljoner föräldrar, som antingen bor i ett par eller som ensamstående förälder. Dessa kombinerades med data om ländernas socialpolitik. 18 OECD-länder jämfördes under en period av cirka 25 år: Australien, Österrike, Belgien, Kanada, Danmark, Finland, Frankrike, Tyskland, Grekland, Irland, Italien, Nederländerna, Norge, Spanien, Sverige , Schweiz, Storbritannien och USA.

Läs mer om forskningen

Nieuwenhuis, Rense. “Single Parents Competing in a Dual-Earner Society: Social Policy to Level the Playing Field.” The ANNALS of the American Academy of Political and Social Science 702, no. 1 (2022): 114–28. https://doi.org/10.1177/00027162221122686.

Rense Nieuwenhuis
Forskare, docent i sociologi
Institutet för social forskning (SOFI)
E-mail : rense.nieuwenhuis@sofi.su.se