Sommaren startar tidigt i årets Algforskarsommar!

Var med och hjälp forskarna upptäcka hur Östersjöns algbälte påverkas av ett varmare klimat. Medborgarforskningsprojektet Algforskarsommar går in för sin tredje säsong och i år startar det redan i slutet av mars! Forskarna såg nämligen i resultaten från 2022 att blåstången blir mogen mycket tidigare i Östersjön än vad de trott.

Professor emeritus Lena Kautsky visar upp tång. Foto: Nils Kautsky

Rapporterna från förra sommaren visade att förökningstoppar var mogna redan vid fullmånen den 16 maj i södra Östersjön och vattentemperaturen var då bara runt 10 - 13 grader. Forskarna fick inte in några rapporter om omogna förökningstoppar. Så de kanske redan var mogna vid fullmånen den 17 april 2022, en månad tidigare?

Bli en riktig algentusiast!

Vi startar Algforskarsommar extra tidigt i år och behöver många entusiaster som kan tänka sig att ta sig ut till stranden och blåstången redan strax efter vårdagjämningen den 20 mars, när natten och dagen är lika långa. Då tror vi att du som deltar kommer hitta omogen blåstång.

Forskarna behöver få in rapporter redan innan tången har mognat, för att kunna följa tångens mognadsprocess och se vid vilken tid mognaden börjar. Sker det redan kring fullmånen 6 april, eller runt den 5 maj, 4 juni eller först kring fullmånen den 3 juli? Nu hoppas forskarna få din hjälp för att ta reda på mognadstiden från södra Östersjön till norra Bottenhavet och kunna mäta eventuella skillnader som sker till följd av ett varmare klimat.

Vi vill få kontakt med dig som kan vistas vid en strand med blåstång och som skulle kunna tänka dig att göra en undersökning av förökningstopparnas mognad och mäta temperaturen i vattnet under ett antal veckor på våren. När startar blåstångens förökning hos dig i år? Påverkas blåstångens mognadsprocess av att det blir mildare vintrar och tidigare vårar?

Tre uppgifter från vår till höst

Du som vill delta i Algforskarsommar kan välja mellan tre olika uppgifter, och gärna göra alla tre! Kanske har du möjlighet att gå ut i samband med de olika månfaserna redan tidigt i vår. Kanske kommer du att vara längs Östersjöns kust i sommar och vill undersöka djurlivet i tången, eller så vill du ut i sensommaren och hösten och leta efter den ovanliga hösttången. Uppgifterna har ett enkelt upplägg och är perfekta att till exempel göra med familjen på upptäcktsfärd vid havet.

Blåstång med flytblåsor. Foto: Lena Kautsky

– Jag hoppas att många får möjligheten att besöka någon strand utmed vår fantastiska Östersjökust och avsätta en stund för att undersöka livet i en tångruska, leta efter höstförökande blåstång eller vara riktigt modig och ta sig ner i vattnet redan tidigt i vår för att se hur mogen tången blivit på just sin strand, säger professor emeritus Lena Kautsky, som leder forskningsprojektet.

Många spännande resultat

Elegant tångräka och båtsnäckor. Foto: Lena Kautsky

Nya spännande resultat kom ur förra sommarens Algforskarsommar och nya frågor väcktes.

– Ett kul resultat är att vi fått se spridningen av elegant tångräka, som nu blir allt vanligare i Stockholms norra skärgård och kanske kommer att hittas ännu längre norrut i år, säger Lena Kautsky.

Frågan om hur mycket tidigare blåstången förökar sig när vi får allt mildare vintrar har väckts.

– När jag gjorde mina doktorandstudier i Brunnsviken på 1970-talet gick isen upp runt den 14 april, berättar Lena Kautstky, nu ligger det knappt någon is alls i många vikar. Vi väntar med spänning på rapporter från alla som vill delta i Algforskarsommar.

Din insats är värdefull för förståelsen av Östersjöns kustnära ekosystem!

För dig som vill bli en algentusiast

Läs mer om årets Algforskarsommar