Teatervetenskaplig forskning om Svenska kyrkans ursäkt till det samiska folket

Dirk Gindt, professor i teatervetenskap vid Stockholms universitet, gör en föreställningsanalys av Svenska kyrkans ursäkt till det samiska folket som framfördes vid en högtidsgudstjänst i Uppsala domkyrka i november 2021.

Saemien saevege - Samiska flaggan på flaggstång mot blå himmel
Saemien saevege – samiska flaggan.
Foto: Thom Reijnders / Unsplash

Artikeln finns att läsa fritt tillgänglig online i tidskriften Scandinavian-Canadian Studies/Études Scandinaves au Canada.

Dirk Gindt ägnar särskild uppmärksamhet åt fem samiska vittnesmål som berättar om kyrkans koloniala övergrepp, själva kyrkorummet som konstnären Anders Sunna hade gestaltat om för att ge utrymme för samiska motiv, samt den tidigare ärkebiskopen Antje Jackeléns ursäkt.

Artikeln heter: ‘“The Long Road of Reconciliation”: The Church of Sweden’s Performative Apology to the Sámi People’.

Läs den på Scandinavian-Canadian Studies hemsida

Om Dirk Gindt

Dirk Gindt
Foto: Henrik Bengtsson, Memoria Photo

Dirk Gindt är professor i teatervetenskap vid Institutionen för kultur och estetik. Han forskar bland annat om queer teater och performance, samtida och från efterkrigstiden, ur ett internationellt och interkulturellt perspektiv.

I sitt pågående forskningsprojekt Cirkumpolära performancekulturer analyserar Dirk Gindt den rika scenkonst- och performancekulturen bland urfolk i det arktiska, så kallade cirkumpolära området.

Mer om hans forskning

Mer läsning