Tidskrift för litteraturvetenskap till Stockholms universitet

Litteraturvetenskap vid Stockholms universitet tar i år över det roterande redaktörskapet för Tidskrift för litteraturvetenskap. Det första temanumret behandlar barnlitteratur och medier. Sista dag att inkomma med texter är den 1 augusti.

Illustration i svarvitt och rött föreställande karaktärerna Trollkarlen från Oz
Illustration av William Wallace Denslow.

Tidskrift för litteraturvetenskap utkommer sedan 1971 med fyra nummer per år och inriktar sig på ett brett spektrum av litteraturvetenskapliga och tvärvetenskapliga frågeställningar. Utgivningen cirkulerar mellan landets litteraturvetenskapliga institutioner i tvåårsintervall. 2021–2022 finns redaktionen vid Lunds universitet och 2023–2024 alltså vid Institutionen för kultur och estetik på Stockholms universitet. Professor Frida Beckman och Postdoktor Ellen Frödin blir huvudredaktörer.

Redaktör för detta första nummer som kommer ut i höst är Elina Druker, professor i litteraturvetenskap, särskilt barn- och ungdomslitteratur.

Läs Call for papers på Tfl:s hemsida

Litteraturforskning vid Institutionen för kultur och estetik