Tre år med Stockholm Material Hub

Stockholm Material Hub (SMH) grundades för tre år sen, och är en öppen plattform inom materialforskning där små och medelstora företag i Stockholmsområdet och forskare inom materialvetenskap kan mötas, samverka och dra nytta av varandra.

Materialindustrin i Sverige omsätter idag över 300 miljarder kronor årligen, och potentialen för att utveckla nya hållbara material är enorm. Lägg därtill att man inom universitetsalliansen Stockholm trio har flera experter på materialutveckling, och du har grunden för Stockholm Material Hub. Nätverket har växt fort och består nu av 28 små och medelstora företag.
Fokus för SHM är teknisk utveckling och innovation, och att hitta smarta och innovativa material för bättre hälsa, miljö och energi. Vidare stöttar man företag att nå sin fulla potential och komma ut på marknaden.

SMH Day

I slutet på mars träffades närmare 70 personer ur nätverket för att diskutera hur man går från innovation till affär, och för den delen utveckla sin affärspotential. På plats i lokalen fanns också flera företag som berättade om sin affärsidé och hur planen framåt ser ut.
Under dagen gavs föredrag kring hur hållbara investeringar, hur man söker och får finansiering och även en hel del kring framtiden inom hållbara och innovativa material.
En observation från dagen är att forskningen går väldigt fort framåt när det gäller att ta fram lätta, starka material som kan använda för olika typer av applikationer.

WISE

Det går inte att skriva om materialforskning i Sverige utan att nämna WISE – Wallenberg Initiative Materials Science for Sustainability, där tre miljarder kronor ska användas för att ta fram framtidens hållbara material. Under mötet presenterades ny information om industrisamarbeten och industridoktornder.

Läs mer om WISE i separat artikel

Publiken på mötet var blandad – och vi passade på att fråga runt bland deltagarna vad de arbetar med och vad som fick dem att delta under dagen.

Business Sweden – Anders Bohman

Vi hjälper SME:s med deras internationella affärer, många små innovationsföretag har långt från idé till marknad men framtiden känns ändå hoppfull. Många av de här små företagen är en del av Sveriges framtid inom utveckling av hållbara material, och vi ser att investerare har längre tidshorisont på sina investeringar än tidigare. Det är också spännande att jobba med de här företagen, de är innovativa och utvecklingen går så fort framåt, man möts och vid nästa möte tre månader senare så har allt tagit en annan riktning och man kommit betydligt längre än planerat.

Proligreen

Maria Karlsson, SU-alumn och nu doktorand på KTH, har varit med och startat upp företaget Proligreen vars affärsidé är att ta fram en ny extraktionsprocess för lignin – vedämne, ur biprodukter från skogsindustrin som annars skulle eldats upp. Lignin beskrivs ibland ett naturens eget supermaterial, och är ett hett forskningsområde även på SU. Maria var här för att berätta om sina upptäckter men även för att nätverka och se vad andra håller på med.
Till skillnad från andra processer där produkten blir tekniskt lignin som är mörkt och illaluktande, har man här lyckats få fram en renare och mer heterogen produkt som är ljus och luktlös – något som många företag efterfrågar för att kunna använda ligninet som råmaterial till nya mer hållbara produkter – exempelvis i kosmetika. I och med att produkten är ganska ren har man tagit reda på stora delar av dess struktur – på så sätt är det lättare att ”manipulera” kemin när man skapar nya produkter.

Xylo Sweden

Paula Picardo och Jinqin Yang står bakom företaget Xylo Sweden, ett företag som jobbar för att skapa värde i det som många ser som avfall. Deras affärsidé går ut på att hjälpa företag och industri att skapa värde i avfall, och att göra det cirkulär ekonomi enkelt och tillgängligt på en bredare front. Inom många branscher skapas avfall – fastän materialet fortfarande är användbart. Paula och Jinqqin vill med sitt företag se till att jobba för att bevara ”jungfruligt” material och istället använda det som blir över i en annan process till något nytt. De ser dagen som en bra chans att bygga nätverk, men också att nå ut med sitt budskap.

Ebba Biotech

Jobbar med små organiska molekyler som ändrar konformation (tredimensionell struktur) beroende på vad det binder till för polymer – olika konformatiationer bildas när molekylen binder till cellulosa och stärkelse (två vanliga kolhydrater i exempelvis potatis). Med hjälp av dessa molekyler uppnås förståelse av sammansättningen av plantmaterial. Deltagarna från företaget är även de med för att bygga nätverk, och framhåller hur svårt det är att hitta personer med rätt kompetens för att kunna driva företag framåt.