Stockholms universitet

Tung utmärkelse till Tony Lindgren

DSVs Tony Lindgren åkte till Detroit, USA för att delta i en internationell toppkonferens 6–8 juni 2022. Han kom hem med ett prestigefyllt Best Industry Paper Award i bagaget.

Porträttbild på Tony Lindgren, forskare på Institutionen för data- och systemvetenskap (DSV).
Tony Lindgren, forskare på Institutionen för data- och systemvetenskap. Foto: Åse Karlén.

Tony Lindgren, forskare på Institutionen för data- och systemvetenskap (DSV) vid Stockholms universitet, är nyligen hemkommen från USA. Där deltog han i hybridkonferensen ICPHM 2022, där PHM står för Prognostics and Health Management på engelska.

– Man kan lätt tro att det har med hälsoinformatik och människor att göra, men vi intresserar oss faktiskt för hälsan hos mekaniska och elektroniska komponenter. Till exempel kullager i fordon, förklarar Tony Lindgren.

Forskar med Scania

Han forskar tillsammans med lastbilstillverkaren Scania sedan flera år tillbaka, och har skrivit den nu prisbelönta artikeln ihop med Scaniakollegan Olof Steinert. Titeln är ”Low dimensional synthetic data generation for improving data driven prognostic models”.

– Redan den första konferensdagen fick jag veta att vår artikel fanns med på deras ”shortlist” i kategorin för bästa bidrag skrivna i samarbete med industrin. Sedan avslöjades det vid middagen sista kvällen att vi hade vunnit. Det var kul att få det erkännandet!

På konferensen ICPHM samlas akademiker och anställda inom flygindustrin, fordonsindustrin och andra teknikintensiva branscher. Kunskapsutbytet är stort och Tony Lindgren ser det som en bra mötesplats.

– Vi jobbar på lite olika sätt med prediktioner, hantering av fel och komponenter som havererar. För ingenjörerna på Nasa är det viktigt att hantera multipla fel, och kunna isolera enskilda fel så att rymdfarkosten fortfarande fungerar.

– Vi som är verksamma inom lastbilsfältet har i stället velat ha så få sensorer som möjligt, och helst inte några onödiga fellarm. När en komponent havererar i en lastbil märks det oftast, och det går att köra in lugnt till vägkanten. Det är värre om flygande farkoster dimper ner i huvudet på folk. Men nu, i och med utvecklingen av autonoma fordon, blir det allt viktigare med fler sensorer även i bilarna. Det är farligt om de blir stående mitt i trafiken, säger Tony Lindgren.

Originaldata och syntetiska data

Den prisvinnande artikeln handlar om felutfall kring en viss – hemlig – motorkomponent i en lastbil. Ett problem när man vill skapa datadrivna modeller som ska kunna förutsäga fel och haverier, är att man inte har tillräckligt många felutfall att analysera. Då kan man utifrån originaldata generera så kallade syntetiska data, och bygga modellen på båda datasorterna.

I artikeln undersöker Tony Lindgren och Olof Steinert olika metoder för att göra detta. De finner att tre metoder där originaldata kombineras med syntetiska data ger sämre resultat än om man använder sig av enbart originaldata. Tre andra kombinationsmetoder ger bättre resultat, och en av dem var avsevärt bättre än de andra två.

För en lastbilstillverkare kan optimerade modeller innebära kraftigt sänkta kostnader. Men forskningens relevans är bredare än så.

– Jag tror att priskommittén uppskattade att vi delar med oss av data. Det går att upprepa vår studie, och det går att forska vidare på våra data. Artikeln visar hur du kan hantera att du har för få datapunkter, och metodologin är till nytta för alla som jobbar med datadrivna metoder. Det behöver inte handla om lastbilar – det kan lika gärna röra sig om cancerpatienter, säger Tony Lindgren.

 

Mer info och länkar

IEEE International Conference on Prognostics and Health Management (ICPHM 2022) genomfördes 6–8 juni 2022 i Detroit, USA. Temat var ”Enhancing Safety, Efficiency, Availability, and Effectiveness of Systems through PHM Technology and Application”.

Läs mer om konferensen


ICPHM 2022 arrangerades av IEEE, en organisation som stödjer teknikutveckling och har förgreningar över hela världen.

Läs mer om IEEE


Tony Lindgrens forskningsprojekt RAPIDS löper 2022–2024. Projektet har tilldelats 9,7 miljoner kronor i forskningsmedel från Vinnova.

Läs mer om RAPIDS på projektsidan
 

Läs en intervju med Tony Lindgren om hur man tar reda på hur lastbilar mår
 

Kontaktuppgifter och mer om Tony Lindgrens forskning

Mer om Institutionen för data- och systemvetenskap (DSV)

Text: Åse Karlén