Varför förändrades synen på honorna? Ny bok av Malin Ah-King

Nu kommer evolutionsbiologen och genusforskaren Malin Ah-Kings bok "The Female Turn. How Evolutionary Science Shifted Perceptions About Females".

The female turn. How evolutionary science shifted perceptions about females. Palgrave Macmillan, 2022.

I boken (utgiven på Palgrave Macmillan) använder Ah-King ett genusvetenskapligt perspektiv för att skapa ny förståelse för de senaste femtio årens evolutionsforskning om sexuell selektion.

Honor med aktiva parningsstrategier

Som exempel på denna nya förståelse förklarar Ah-King varför det tog så lång tid för forskarna att upptäcka honornas aktiva sexuella strategier, och beskriver hur och varför synen på dem nu håller på att förändras.

Hur omfattande är det förändrade fokuset inom evolutionsbiologin, är det fråga om ett verkligt paradigmskifte?

- Förutom att vetenskapshistoriker fortfarande tvistar om vad ett paradigmskifte egentligen är, så skulle jag säga att synen på honor har ändrats från antaganden om att de generellt är "svårflirtade" och passiva till att uppmärksamma att honor också kan ha aktiva parningsstrategier. Men det teoretiska ramverket inom sexuell selektionsteori (en evolutionsteori om hur könsskillnader utvecklas) är i stort sett detsamma, med ett till största delen han-centrerat fokus. Jag skriver också i boken om hur den gängse definitionen av sexuell selektion innefattar hur hanar konkurrerar om fortplantning, medan de flesta sätt som honor konkurrerar på när det gäller fortplantning inte räknas som sexuell selektion. Dessutom är förändringen i synen på honor fortfarande en pågående process som har nått olika långt i olika fält inom evolutionsbiologin.

Malin Ah-King. Foto: Henning Brüllhoff.

Vad var det mest anmärkningsvärda du stötte på under ditt arbete med boken?

- Innan jag började studien hade jag en övergripande bild av hur synen på honor förändrats i evolutionsbiologin, men varje intervju visade hur olika det har sett ut i forskningen om olika djur. I apforskningen ändrades synen på honor relativt tidigt, i fågelforskningen kom ett skifte först i och med DNA-analysens intåg och spindelforskningen har alltid varit mer honfokuserad eftersom hanarna är mycket svårare att studera. I intervjuerna blev det också tydligt dels att de feministiska biologerna var viktiga för att synliggöra honors betydelse, men också att det inte var enda vägen till att ändra synen på honor. Vissa forskare har genom sina empiriska observationer eller specifika experiment upptäckt att honor har aktiva parningsstrategier.

Din forskning spänner över både biologi och genusvetenskap, vilket är en ovanlig kombination. Hur upplever du det, och hur ser intresset ut för denna konstellation av ämnen?

- I ett nytt projekt intervjuar jag feministiska biologer i olika länder om deras erfarenheter av att forska i biologi och/eller genusvetenskap, så det finns fler än jag som forskar om liknande ämnen. Jag tycker att det är ett väldigt stimulerande och otroligt viktigt område att forska om och jag upplever att det finns ett stort intresse från biologer, genusforskare, vetenskapsfilosofer, vetenskapshistoriker och allmänheten. Däremot är det uppenbart att det saknas möjligheter för tvärvetenskapliga forskare.

"The Female Turn – How Evolutionary Science Shifted Perceptions About Females" är utgiven på Palgrave Macmillan både som e-bok och i tryckt format och finns tillgänglig på SU:s bibliotek via databasen Ebook Central.

Mer information om boken hos förlaget