Profilområden

3. Stockholms universitet
  4. Forskning
  5. Profilområden

Universitetets 16 profilområden

Stockholms universitet är ett framstående forskningsuniversitet präglat av den fria grundforskningen.

Aktuellt

• Livia Oláh. Photo: Eva Dalin EU-politik behöver möta behoven från framtidens familjer 2018-11-21 Familjer i Europa blir allt mer varierade, samtidigt som befolkningen åldras. Därför behöver EU satsa på möjligheten att kombinera arbete och barn, för att få ekonomin och befolkningsstrukturen i balans. Det menar Livia Oláh, projektledare för ett EU-projekt om framtidens familj och samhälle.
  • Banker och pensionsfonders investeringar kan bidra till hållbar användning av bland annat de stora barrskogsområdena i Kanada. Foto: James Wheeler/MostPhotos. Banker och pensionsfonder har central roll för ett stabilt klimat 2018-11-08 Stabiliteten i några av världens största skogar och därmed det globala klimatet påverkas av ett begränsat antal internationella investerares ekonomiska aktiviteter.
  • Före, under och efter att den svaga supernovan iPTF14gqr (inringad) dök upp i utkanten av en spiralgalax 920 miljoner ljusår bort. Den massiva stjärnan som dog i supernovan lämnade efter sig en neutronstjärna i ett binärt system. Dessa täta stjärnlämningar kan till sist komma att slås samman i en spektakulär explosion och då ge ifrån sig både gravitationsvågor och ljus. Foto: NASA/JPL-Caltech/R. Hurt. Ynklig supernova blev dubbel neutronstjärna 2018-10-12 En ovanligt futtig stjärnexplosion väckte astronomernas intresse. Forskare vid bland annat Stockholms universitet tror nu att det kan vara på just det sättet dubbla neutronstjärnor föds.
  • Bred genetisk variation på Pontisk-kaspiska stäppen 2018-10-04 Den genetiska variationen inom den skytiska nomadgruppen är så bred att det måste förklaras med att de knöt till sig människor de kom i kontakt med. Det framgår av en ny studie av brons- och järnåldergenetik på den Pontisk-kaspiska stäppen som ligger vid Svarta havet.
  • Starkare tillsammans: akvatiska växter hjälper varandra att klara av stress 2018-10-03 Att försöka behålla en hög täthet av akvatiska växter i grunda vikar kan motverka negativa effekter av övergödning och minskning av antalet rovfiskar. Det visar en ny studie - ett samarbete mellan SLU och Stockholms universitet.
  • Roujman Shahbazian. Foto: Leila Zoubir/Stockholms universitet Storasystrar viktiga när kvinnor ska välja mansdominerad utbildning 2018-09-20 Förebilder i form av äldre syskon är viktiga för att få kvinnor att välja mansdominerade utbildningar inom naturvetenskap, matematik, teknik och ingenjörsvetenskap.
  • R/VElectra af Askö R/V Electra utforskar stenåldern 2018-09-11 Hur mycket har vi människor påverkat Östersjön sedan stenåldern? Det har undersökts inom det miljöhistoriska projektet SEASIDE där vårt forskningsfartyg deltagit vid viktiga provtagningar.

Universitetets profilområden

Rektor Astrid Söderbergh Widding. Foto: Eva Dalin

Stockholm universitet är ett framstående forskningsuniversitet präglat av den fria grundforskningen.

Astrid Söderbergh Widding