Profilområden

3. Stockholms universitet
  4. Forskning
  5. Profilområden

Universitetets 16 profilområden

Stockholms universitet är ett framstående forskningsuniversitet präglat av den fria grundforskningen.

Aktuellt

• Före, under och efter att den svaga supernovan iPTF14gqr (inringad) dök upp i utkanten av en spiralgalax 920 miljoner ljusår bort. Den massiva stjärnan som dog i supernovan lämnade efter sig en neutronstjärna i ett binärt system. Dessa täta stjärnlämningar kan till sist komma att slås samman i en spektakulär explosion och då ge ifrån sig både gravitationsvågor och ljus. Foto: NASA/JPL-Caltech/R. Hurt. Ynklig supernova blev dubbel neutronstjärna 2018-10-12 En ovanligt futtig stjärnexplosion väckte astronomernas intresse. Forskare vid bland annat Stockholms universitet tror nu att det kan vara på just det sättet dubbla neutronstjärnor föds.
  • Bred genetisk variation på Pontisk-kaspiska stäppen 2018-10-04 Den genetiska variationen inom den skytiska nomadgruppen är så bred att det måste förklaras med att de knöt till sig människor de kom i kontakt med. Det framgår av en ny studie av brons- och järnåldergenetik på den Pontisk-kaspiska stäppen som ligger vid Svarta havet.
  • Starkare tillsammans: akvatiska växter hjälper varandra att klara av stress 2018-10-03 Att försöka behålla en hög täthet av akvatiska växter i grunda vikar kan motverka negativa effekter av övergödning och minskning av antalet rovfiskar. Det visar en ny studie - ett samarbete mellan SLU och Stockholms universitet.
  • Roujman Shahbazian. Foto: Leila Zoubir/Stockholms universitet Storasystrar viktiga när kvinnor ska välja mansdominerad utbildning 2018-09-20 Förebilder i form av äldre syskon är viktiga för att få kvinnor att välja mansdominerade utbildningar inom naturvetenskap, matematik, teknik och ingenjörsvetenskap.
  • R/VElectra af Askö R/V Electra utforskar stenåldern 2018-09-11 Hur mycket har vi människor påverkat Östersjön sedan stenåldern? Det har undersökts inom det miljöhistoriska projektet SEASIDE där vårt forskningsfartyg deltagit vid viktiga provtagningar.
  • Nytt forskningssamarbete för klimat och säkerhet 2018-08-31 I samband med Världsvattenveckan 2018 i Stockholm lanseras ett nytt forskningssamarbete för klimat och säkerhet. Stockholm Climate Security Hub för samman fyra svenska forskningsinstitut på klimat- och säkerhetsområdet, varav Stockholm Resilience Center (SRC) vid Stockholms universitet är ett. Syftet är att främja kunskapsutveckling och policydialog på området, inte minst för att stödja FN och andra multilaterala aktörer med evidensbaserad analys.
  • Lyx skapar normer under stenåldern 2018-08-23 Redan i stenålderns jägar- och samlarsamhälle var suget efter lyxföremål stort. Allt handlade inte om att överleva och att anpassa sig efter klimat och miljö. Det visar ny forskning från bland annat Stockholms universitet

Universitetets profilområden

Rektor Astrid Söderbergh Widding. Foto: Eva Dalin

Stockholm universitet är ett framstående forskningsuniversitet präglat av den fria grundforskningen.

Astrid Söderbergh Widding