Profilområden

3. Stockholms universitet
  4. Forskning
  5. Profilområden

Universitetets 16 profilområden

Stockholms universitet är ett framstående forskningsuniversitet präglat av den fria grundforskningen.

Aktuellt

• Intervju med Gia Destouni - hydrologins historia 2018-07-19
  • Lyx skapar normer under stenåldern 2018-07-17 Redan i stenålderns jägar- och samlarsamhälle var suget efter lyxföremål stort. Allt handlade inte om att överleva och att anpassa sig efter klimat och miljö. Det visar ny forskning från bland annat Stockholms universitet
  • En neutrino som interagerar med en molekyl av is. Bild: Nicolle R. Fuller/NSF/IceCube. Neutriner i isen pekar ut källa till kosmisk strålning 2018-07-12 En trolig källa för var den kosmiska strålningen som når jorden bildas är identifierad av ett internationellt forskarteam. Upptäckten gjordes med neutrinoteleskopet IceCube vid Sydpolen.
  • Fred i fiskekrigen? 2018-07-09 Överfiske, sämre internationella relationer och politiska konflikter väntar när klimatförändringarna påverkar fiskarnas flyttvägar och gör de mer oförutsägbara. Så här hanterar man det.
  • Invandrares barn har mindre familjer än sina föräldrar 2018-06-29 Barn till invandrare i Storbritannien har ofta mindre familjer än deras föräldrars generation, även när deras föräldrars generation hade större familjer än den brittiska normen. Det är resultatet av en ny studie från Stockholms universitet som nyligen har publicerats i International Migration Review.
  • Höga krav på unga ensamkommande HBT-personer som söker asyl 2018-06-27 Handläggare ställer höga krav på tidigare relationer när barn söker asyl på grund av sexualitet, det visar en ny studie av forskare vid Stockholms universitet.
  • Högsäsong på Askölaboratoriet 2018-06-20 Askölaboratoriet håller öppet för forskning, miljöövervakning, möten och utbildning året runt, men det märks en tydlig högsäsong på sommaren.

Universitetets profilområden

Rektor Astrid Söderbergh Widding. Foto: Eva Dalin

Stockholm universitet är ett framstående forskningsuniversitet präglat av den fria grundforskningen.

Astrid Söderbergh Widding