14 skollag lärde varandra fysik i Fysiktävlingen 2023

Elever från 14 skollag i årskurs 5 och 6 från Stockholms grundskolor bjöds in till Fysiktävlingen den 7 december. Några elever från från varje klass utförde demonstrationer med enkla medel som de själva hade förberett. Genom att visa och förklara fysikaliska fenomen och grundläggande principer i naturvetenskap lärde de både sig själva och publiken om fysik.

Fysiktävlingen 2022 arrangerades av Sergey Koroidov och konferencier var Henrik Öström
Fysiktävlingen 2023 arrangerades av Sergey Koroidov, forskare Fysikum, och konferencier var Jonatan Öström, universitetslektor, Fysikum. Foto: Gunilla Häggström

Varje år arrangerar Fysikum, institutionen för fysik vid Stockholms universitet, Fysiktävlingen.

Med tävlingen vill vi locka elever att intressera sig för naturvetenskap och speciellt fysik. Vi vill framför allt förmedla att fysik är roligt och inspirerande. Därför bjuder vi in till en heldag där alla ska känna sig hörda och få svar på sina frågor. Alla elever kommer hem med nya idéer både från demonstrationerna och från Fysikshow som uppträder med spännande experiment.

Fysiktävlingen 2023

Jury i Fysiktävlingen 2023: Henrik Åkerstedt och Stefan Åminneborg, Vetenskapens hus. Foto: Gunilla Häggström

Dagen pågick kl 9-15 den 28 november 2023 då eleverna demonstrerade sina experiment för varandra och för en jury som bestod av Henrik Åkerstedt och Stefan Åminneborg, Vetenskapens hus.

Efter showen fick alla elever ett diplom för sitt deltagande.

Under dagen kom också FysikShow och underhöll lärare och elever med spännande experiment.

FysikShow kommer gärna ut till din skola.
Boka FysikShow!

De tre pristagande klasserna

1:a pris Fysiktävlingen 2023: Lag Group 2, Ebba Braheskolan, 6B. Foto: Gunilla Häggström
1:a pris Fysiktävlingen 2023: Lag Kompakt, Ebba Braheskolan, 6B. Foto: Gunilla Häggström

Det första priset gick till lag "Kompakt" från Ebba Braheskolan, klass 6B.
Experimentet hade titeln "Densitet". Juryns motivering var "Många demonstrationer, som på ett fartfyllt och vattentätt sätt förklarade fenomenen densitet och värme. Demonstrationerna varvades med tydliga förklaringar som hela gruppen deltog i."

Laget vann ett besök för hela klassen på Tom Tits experiment i Södertälje.

2:a 2023, Lag Niza, Engelska skolan norr, 5B. Foto: Gunilla Häggström

Det andra priset gick till lag "Niza" från Engelska skolan norr, klass 5B.
Experimentet hade titeln "A Colourful Trick"
Juryns motivering var "Ett vågat försök som blandade in hela publiken i en färgstark demonstration. Även om ämnet var delvis biologi så förklarades fenomenet på ett lysande sätt."
Laget vann ett besök för hela klassen på Tekniska Museet.

3a-2023-marshmallows-johannesskola-6b Foto: Gunilla Häggström
3e pris 2023 Lag: Marshmallows from Mars, Johannes skola 6b. Foto: Gunilla Häggström

Tredje pris gick till lag "Marshmallows from Mars" från Johannes skola, klass 6B.
Experimentet hade titeln "Marshmallows Katapult".
Juryns motivering var "En kraftfull demonstration med hjälp av en söt skapelse. Sikta på oss nästa gång!".
Laget vann ett besök för hela klassen på Cosmonova (Naturhistoriska riksmuseet).

Alla deltagare fick diplom, kassar och drickflaskor från Fysikum, nyckelringar, ficklampor med mera. Foto: Gunilla Häggström

Fysiktävlingens arrangörer och sponsorer 2022

Fysiktävlingen arrangeras av Fysikum på Stockholms universitet.
De vinnande lagen belönas med priser och de tre första får välja på besök på Cosmonova, Tekniska museet och Tom Tits. Alla tävlande fick dessutom frukt, kassar och drickflaskor från Fysikum med mera.

Sponsorer i Fysiktävlingen 2022

Läs mer om hur Fysiktävlingen går till

Kontakta Sergey Koroidov inför Fysiktävlingen 2024

Vill du plugga fysik?