Arbetsmarknadsdagen 2024: Matematiken och fysiken i arbetslivet

Den 7 februari inleddes årets Arbetsmarknadsdag för studenter med 15 utställare och åtta föreläsningar samt en paneldiskussion. Studenterna fick tillfälle att mingla med presumtiva arbetsgivare och lyssna på alumner som delade med sig av erfarenheter från arbetslivet. Matematiska, Meteorologiska och Astronomiska institutionen samt Fysikum arrangerade dagen.

A post shared by Fysikum (@fysikum)

Välbesökt Arbetsmarknadsdag på Albano för studenter

15 utställare deltog under dagen med företag, fackförbund samt Matematiska, Meteorologiska, Astronomiska institutionen samt Fysikum. Studenterna fick möjlighet att få kontakt med framtida arbetsgivare samt att ta del av alumner som höll föreläsningar om sina erfarenheter av arbetslivet.

Vi är 16 personer som arbetar med Arbetsmarknadsdagen som vi har anordnat i flera år. Förra året var vi på AlbaNova och nu är vi här på Albano. Det är en bra möjlighet för er studenter att lyssna på alumner från olika organisationer och mingla med blivande arbetsgivare, sa Anders Hagberg som är utbildningskoordinator på Matematiska institutionen.

Föreläsningarna inleddes av Aktuarieföreningen med Jesper Okko, Elin Kull, David Musazi och Julia Holmgren som är alumner och har studerat på Matematiska institutionen.
En aktuarie beräknar försäkringsrisk, finansiell risk, strategisk risk, affärsdisken, operativ risk som används vid prissättning av premier hos försäkringsbolag.

FRA är civil myndighet under Försvarsdepartementet där de bedriver signalspaning och informationssäkerhet.
Jag arbetar som kryptolog på FRA och studerade fysik på SU. Sedan var jag amanuens på Matematiska och forskade därefter i datavetenskap i England, sa Viktor.

Ali Leylani är Chief Data Scientist på Gratitude och ingår i medlemsföreningen Stockholm AI. Han har studerat matematik och fysik på masterprogrammet i teoretisk fysik.
Ali berättade om Dunning-Kruger-effekten och bedragarsyndromet.
Var säker på dina kunskaper och ödmjuk inför vad du behöver lära dig. Vi kommer att leva i en datadriven värld där du verkligen behövs.

Efter lunchmingel fortsatte Arbetsmarknadsdagen på Albano. Fysikums utbildningskoordinator Malva Rydqvist ledde paneldiskussionen med alumner.

Emilia Dunfelt är säkerhetsanslytiker från Truesec. Företaget arbetar med IT-säkerhet, vilket innebär ”predict, percent, detect, respond, recover.” Emilia har kandidat i matematik och datalogi, master i matematik och amanuens, master i informationssäkerhet.
Efterfrågade kompetenser: programmering, script, terminal, bash, powershell. Det är bra att vara nyfiken, analytisk och noggrann.

Julia Eriksson studerade på kandidatprogrammet i matematik och ekonomi, samt gick masterprogrammet i Matematisk statistik. Hon blev först anställd på enheten för biostatistik och nu befinner hon sig på centrum för läkemedelsepidemiologi på Karolinska institutet.
Vi tar ut registerdata från t.ex läkemedelsregistret, patientregistret mm och vi har globala forskningssamarbeten.

Magnus Ramstedt, kandidat och master i fysik. Phd på avdelningen för partikelfysik på Fysikum. Han har arbetat som utvecklare sedan 2005.
Vilka jobb behövs? Utvecklare, data scientist, analytiker, ingenjör.
Apputvecklare behöver kunna Android Java/Kotlin, Swift, C++, mm.
Serverutvecklare behöver kunna Java, Go eller Python. Är du Data Scientist behöver du kunna SQL, A/B-test, Python.

Arbetsmarknadsdagen 2025

Arbetsgruppen som arrangerar meddelar att planering pågår för Arbetsmarknadsdagen 2025 till den 12 februari och på Albano som i år.

Välkomna!

Program för Arbetsmarknadsdagen 2024 (280 Kb)