Frank Wilczek tilldelas Templetonpriset

Frank Wilczek, Nobelprisbelönt teoretisk fysiker och författare, samt professor vid bland annat Stockholms universitet, tilldelas 2022 års Templetonpris. ”Vi är mycket glada över vad Frank Wilczek, med sitt enastående djup och breda kunskap, bidrar till inom fysikforskningen”, säger Jan Conrad, prefekt för Fysikum vid Stockholms universitet.

Templetonpriset med en prissumma på mer än 1,3 miljoner dollar, är ett av världens största årliga individuella priser. Priset instiftades av finansmannen och filantropen Sir John Templeton och delas ut för att hedra dem som använder vetenskap för att utforska de djupaste frågorna om universum och mänsklighetens plats och syfte.

Årets pris går till Frank Wilczek, professor i teoretisk fysik. Enligt Heather Templeton Dill, ordförande för John Templeton Foundation, är Frank Wilczek ”en av de sällsynta och underbara individerna som sammanför ett angeläget, kreativt intellekt och en uppskattning för transcendent skönhet... Liksom Isaac Newton och Albert Einstein är han en naturfilosof som förenar en nyfikenhet om naturens beteende med ett lekfullt och djupgående filosofiskt sinne.”

Frank Wilczek
Frank Wilczek. Photo: Niklas Björling

Tilldelades Nobelpriset 2004

Frank Wilczek tilldelades 2004 Nobelpriset i fysik för sitt arbete med att etablera den grundläggande teorin om den starka kärnkraften. Han har även lanserat nya begrepp inom fysiken, som att namnge och utveckla teorierna om anyoner, tidskristaller och axioner.

Frank Wilczek har skrivit flera populära böcker, som A Beautiful Question (2015), The Lightness of Being (2008) och Fundamentals (2021). Han är dessutom krönikör för Wall Street Journal, där han reflekterar över vetenskapliga ämnen för en bred läsekrets.

– För mig är fysikens stora mirakel det faktum att genom att leka med ekvationer, rita diagram, göra beräkningar och att arbeta i en värld av mentala begrepp och manipulationer, så kan du beskriva den verkliga världen, säger Frank Wilczek i ett pressuttalande.

Sjätte Nobelpristagaren som får Templetonpriset

Frank Wilczek är den sjätte Nobelpristagaren som tilldelas Templetonpriset sedan starten 1972. Han ansluter till en lista med 51 pristagare, inklusive Moder Teresa (1973), Dalai Lama (2012) och ärkebiskop Desmond Tutu (2013). Templetonpriset 2021 gick till etologen och naturvårdaren Jane Goodall.

Professor vid Stockholms universitet

Frank Wilczek är Herman Feshbach professor i fysik vid Massachusetts Institute of Technology och professor vid Stockholms universitet. Han är även grundare av T. D. Lee Institute och chefsforskare vid Wilczek Quantum Center, Shanghai Jiao Tong University och professor vid Arizona State University.

– Templetonpriset belönar inte enbart prestationer inom fysik, utan mer generellt bidrag till frågorna om universum och relationen till mänskligheten. Det är verkligen en exklusiv grupp som Frank Wilczek nu går med i. Vi är mycket glada över hur Frank, med sitt extraordinära djup och breda kunskap, bidrar till fysikforskningen, säger Jan Conrad, prefekt för Fysikum vid Stockholms universitet.