Fysikshow visar fysik på skolor

FysikShow är ett samverkansprojekt från Stockholms universitet med syftet att höja intresset för naturvetenskap och forskning. FysikShow kommer till skolor och deltar i olika evenemang som har anknytning till naturvetenskap.

Vi som jobbar med FysikShow tycker att det är både viktigt och roligt att göra experiment för att förstå fysiken. Därför visar vi experiment för elever och jobbar interaktivt med förklaringar av den fysikaliska bakgrunden och försöker att föra skolans lite mer formella fysikspråk närmare vardagen och elevernas egna erfarenheter. Detta tror vi är viktigt för att väcka elevernas nyfikenhet och visa dem glädjen i att förstå deras egen omgivning.

Vi vill också visa för eleverna vad en forskare egentligen är och hur den vetenskapliga metoden kan vara till nytta för oss alla! Vi samarbetar med och Vetenskapens Hus, samt bidrar till Förbundet Unga Forskare och till ForskarFredag.

Så här bokar du FysikShow

Våra shower är normalt en timme långa och innefattar oftast tre till fyra experiment, men i samråd kan vi avvika från det. Alla som är ansvariga för utbildning av elever kan boka FysikShow. Vi har experiment som är kul för grundskoleelever från åk 6 och uppåt, men också experiment som är mer intressanta för elever på gymnasienivå.
Här bokar du!

Är du nyfiken på aktuell fysik? Läs mer om Fysikums evenemang (6865 Kb)

FysikShow visar fysikaliska experiment - momentum.

FysikShow visar fysikaliska experiment - magnetism.