Fysiktävlingen på Fysikum - fysik är roligt och inspirerande!

Fysiktävlingen för 2022 sker den 15 december och är en lagtävling för elever i årskurs fem och sex i Stockholmsregionen. Fysikdemonstrationer är ett bra sätt att förklara fysikaliska fenomen och grundläggande principer i naturvetenskap. Eleverna måste ta med sig sin lunch och skolorna bör bekräfta sitt deltagande en månad i förväg, den 15 november. Välkomna med anmälan!

Hur går det till?

Varje lag ska bestå av 2-5 deltagare som demonstrerar ett fysikaliskt fenomen på max fem minuter. Det får gärna presenteras underhållande, men måste också förklaras begripligt och korrekt. Vår tanke är att detta kan vävas in i undervisningen inom valfria teman i läroplanen, som energi, teknik eller miljö, och ge eleverna en extra motivering att fördjupa sig i något spännande. Bidragen bedöms av en enväldig jury och generösa sponsorer har bidragit med populära priser.

Så här anmäler ni er klass, senast den 15 november 2022

Anmälan sker senast en månad före tävlingsdagen, den 15 november, via epost till sergey.koroidov@fysik.su.se. Ange skola, klass, lagets namn, antal elever, titel på bidraget och en kort beskrivning av försöket. Bifoga anmälan i word eller pdf.

För ytterligare frågor kontakta Sergey Koroidov:
sergey.koroidov@fysik.su.se. Telefon:08-553 786 87

Välkomna till Fysikum den 15 december 2022!

Lärare Sheetal Jalal med elever som visar intyg
Team Newton från Futuraskolan tillsammans med lärare Sheetal Jalal visar intyget på andra platsen i tävligen