Karolina Anurova är vår nya ambassadör för Fysikums Facebook

Karolina går andra året på kandidatprogrammet i fysik. Hon är 24 år och uppväxt i Botkyrka. - I början kan det ta en tid att anpassa sig och då är det bra att tänka igenom vad som faktiskt fungerar och vilka studievanor som kan vara värda att se över. Hon studerar portugisiska och planen är att fortsätta studierna i Brasilien längre fram.

Karolina Anurova, fysikstudent och ambassadör för Fysikums Facebook

Vem är du?

Jag har precis fyllt 24, är uppväxt söder om söder i Botkyrka. Som person har jag starka känslor, alltid haft något konstnärligt skapande för mig och tycker om egentid i naturen.

Hur går det med studierna och vilka är dina framtidsplaner?

Nu går jag andra året på kandidatprogrammet i fysik, och är otroligt nöjd över att jag får göra precis det jag vill! När det gäller framtiden håller jag på att lära mig portugisiska för att efter min kandidat ta vidare mina studier i Brasilien. Utöver det är jag intresserad av forskning, mest för att jag tänker mig att det kräver mycket utav en på flera plan. Men att just ha något stimulerande är det jag vill ha ut, så vad för specifikt jag gör i slutändan spelar egentligen inte så stor roll.

Vad har du för tips till andra studenter?

Till andra studenter som vill plugga fysik är mitt tips att vara aktiva i sitt lärande och ärliga med sig själva gällande studieteknik. I början kan det ta en tid att anpassa sig och då är det bra att tänka igenom vad som faktiskt fungerar och vilka studievanor som kan vara värda att se över.

Vilken vision har du för ambassadörsskapet för Facebook?

Dels för att ge mitt studentperspektiv men också för att dela med mig med mina utmaningar kring studier och självförtroende. Jag har själv känt att det är värdefullt att höra från andras erfarenheter.

Sök till våra utbildningar i fysik

Läs inläggen på Fysikums Facebook