Möt Eleonora Svanberg - en av Fysikums två ambassadörer för Facebook

Eleonora Svanberg studerar på det tredje året i kandidatprogrammet i fysik. Hon är intresserad av teoretisk fysik, speciellt kvantmekanik, strömningsmekanik och linjär analys. Eleonora kommer att vara ambassadör för Fysikums Facebook-sida tillsammans med Henrik Jörnling. De presenterar sig här och kommer sedan att skriva om sig själva och sina studier under resten av året på Facebook. Eleonora är först ut och berättar om när hon blev kär i matematik och fysik.

Vem är du, Eleonora?
- Mitt namn är Eleonora, jag är 22 år och flyttade ifrån Linköping för att börja plugga fysik här vid Fysikum. På fritiden är jag som de flesta som gillar att umgås med kompisar, spela dataspel och så klart titta på TV-serier. Utöver studierna är jag också insatt i jämställdhet, främst inom naturvetenskap och matematik, där jag grundat föreningen Girls in STEM (Science, Technology, Engineering & Mathematics).

Eleonora Svanberg

Vad studerade du innan du började på Fysikum?
- Jag studerade naturvetenskapsprogrammet på gymnasiet och det var då jag blev intresserad av matematik och fysik. Däremot började jag inte plugga på universitetet direkt, utan tog ett år emellan där jag undervisade i fysik och matematik; bland annat på min gamla gymnasieskola. Det var ett väldigt trevligt år som gjorde mig mer kär i matematik och fysik.

Vilka planer har du efter utbildningen?
- Jag ska läsa masterprogrammet, mest troligt inom teoretisk fysik då det är roligast. Sedan vill jag doktorera och stanna inom universitetsvärlden; jag trivs nämligen bra här!

Vilken är din vision för ditt ambassadörsskap för Fysikums sociala medier?
- Genom att få kommunicera på Fysikums sociala medier hoppas jag att kunna ge en intressant bild av en fysikstudents liv på en fysikinstution.

Förhoppningsvis kommer jag också att kunna inspirera andra att söka sig hit!

Kontakta Eleonora Svanberg

Följ Eleonora på Fysikums Facebook!

Sök bland våra utbildningar och anmäl dig här!

Girls in STEM