Möt Henrik Jörnling - en av Fysikums två ambassadörer för Facebook

Henrik Jörnling studerar på kandidatprogrammet i fysik. Han planerar att gå Masterprogrammet i teoretisk fysik. Henrik kommer att vara ambassadör för Fysikums Facebook-sida tillsammans med Eleonora Svanberg. De presenterar sig här och kommer sedan att skriva om sig själva och sina studier under resten av året på Facebook. Henrik funderar starkt på att doktorera efter utbildningen.

Henrik, vem är du?
- Jag är en kille på 25 år som är glad, positiv och alltid har lätt till skratt. På fritiden gillar jag att träna och göra det som stimulerar mig fysiskt. Allt detta underlättar mina studier så jag kan prestera på en hög nivå.

Henrik Jörnling

Vad studerade du innan du började på Fysikum?
- På gymnasiet gick jag ekonomiprogrammet, vilket jag senare insåg inte var helt rätt för mig. Efter gymnasiet hade jag ingen brådska med att börja studera vidare, utan jobbade, reste och försökte få erfarenheter och upplevelser från andra håll i livet. Efter ett tag så kände jag mig till slut redo att börja studera på universitetet. För att kunna göra det behövde jag läsa upp matematik, fysik och kemi på Komvux. När jag sedan skulle söka in till Fysikum kom ett minne tillbaka från min barndom då jag var runt 8 år. Jag hade precis fått lära mig om solsystemet och jag mindes känslan jag hade haft då att detta var något av det mest fantastiska jag någonsin hört om. Jag ville gå på den gamla känslan och förhoppningsvis känna samma sak igen, därför ville jag läsa fysik på Fysikum.

Vilka planer har du efter utbildningen?
- Jag har snart genomfört kandidatprogrammet i fysik och planerar att fortsätta med en masterutbildning, helst inom teoretisk fysik. När jag fullgjort hela min utbildning, funderar jag starkt på att doktorera eller gå vidare till den privata sektorn. Jag vill vara där jag känner att jag kan göra bäst nytta för samhället och verkligen få användning av de kunskaper jag har samlat på mig under åren från min utbildning.

Hur ser din vision ut när du är ambassadör för Fysikums Facebook?
- Min vision är så klart att fysik och naturvetenskap som helhet ska låta coolt, spännande och häftigt. Att det är något för alla människor oavsett bakgrund. Med andra ord vill jag inspirera personer som inte helt har kunnat avgöra om fysikprogrammet är helt rätt för dem, eller för de personer som är nyfikna på fysik.

Kontakta Henrik Jörnling

Följ Henrik på Fysikums Facebook!

Kandidatprogrammet i fysik på Fysikum

Sök bland våra utbildningar