Nobelpriset i fysik 2022 – Sammanflätade tillstånd från teori till teknologi

Kungl. Vetenskapsakademien har beslutat utdela Nobelpriset i fysik 2022 till Alain Aspect, Université Paris-Saclay och École Polytechnique, Palaiseau, Frankrike, John F. Clauser, J.F. Clauser & Assoc., Walnut Creek, CA, USA och Anton Zeilinger, Universität Wien, Österrike.

Nobelpriset i fysik gick till forskare inom kvantmekanik, ett område som både förklarar hur världen fungerar på mikroskalan samt har en praktisk tillämpning.

"Väldigt roligt"

– Det är väldigt roligt för det har verkligen främjat hur man ser på världen och kvantmekaniken, säger Ingemar Bengtsson, professor på Fysikum på Stockholms universitet om priset.

Priset är viktigt eftersom man länge försökt förstå hur kvantmekaniken fungerar, enligt honom. Nu visar experimenten att Bells teori från 1960-talet om hur annorlunda kvantmekaniken är från klassisk fysik, var korrekt.

– Jag vill betona att det har en stark filosofisk aspekt; hur man ser på världen, säger Ingemar Bengtsson.

Texten tagen från artikel i tidningen Ny Teknik.

Läs mer om nobelpriset i fysik hos Kungliga Vetenskapsakademien