Skaffa vänner när man inte är från Stockholm

För snart tre år sedan flyttade jag från Linköping för att börja mina fysikstudier i Stockholm. Såklart var jag nervös över hur kurserna skulle gå, eller hur det fungerade att plugga på universitetet, men det som kändes mest läskigt just då när jag packade upp flyttkartongerna var om jag skulle få några vänner? Jag hade fått höra innan att det skulle vara svårt att hitta några att umgås med för att majoriteten i klassen skulle vara från Stockholm och redan ha sitt kompisgäng. Det kändes lite som när jag började på en ny skola i mellanstadiet och jag ställde nog mig frågan “hur skaffar man ens vänner?” flera gånger. Så vad hände? Jo, på introduktionsdagen, precis utanför aulan där vi skulle ha upprop, träffade jag tre killar som fortfarande är mina vänner idag. Så berättar vår studentambassadör Eleonora Svanberg.

Läs mer om vad Eleonora berättar om på Fysikums Facebook!