Vad är din inre fysiker?

Under mina fysikstudier gjorde jag många läxor och laborationer, men på det hela taget tror jag att man kan dela in dem i tre kategorier. Det finns de klassiska teoretiska läxorna som att lösa den dämpade harmoniska oscillatorn. De är mycket bra för att träna ditt matematiska och logiska tänkande för att bli fysiker. Sedan finns det de praktiska laborationerna där du måste arbeta med en uppställning som till exempel lite optik och en laser och om allt är korrekt kan du mäta något. Innan jag började mina studier underskattade jag verkligen arbetet och svårigheten med att göra ett bra labb. Men naturligtvis är det viktigt att ha experiment inom fysiken eftersom vi måste testa teorin. Den tredje kategorin, datorövningar, kom jag först riktigt in på senare år av mina studier.

Läs mer från vår studentambassadör David Stuhrmann på Fysikums Facebook