Vendela Kennemyr tillbringade sitt höstlov på Fysikum

Efter att ha gjort praktisk arbetslivsorientering (Prao) på Fysikum under våren 2022 återkom Vendela till oss under höstlovet. - Jag har alltid varit naturvetenskapligt intresserad och fick svar på många av mina frågor genom att få på lektioner och genom att prata om fysik med folk som också tycker det är intressant och kul.

Vendela, vem är du?

Jag är född i Stockholm och är 15 år gammal. Jag bor i Bromma med min mamma, pappa och lillasyster som är 11 år. På fritiden gillar jag att läsa faktaböcker om framförallt fysik och läsa matematik. Just nu läser jag "Analays i en variabel".

Vendelas intresse för just fysik började nån gång runt 9 år när hon skrev en uppsats om ”Snowball earth”. Efter det började hon läsa flera böcker om fysik bland annat Stephen Hawking’s bok "Kosmos, en kort historik". Jag blev fascinerad av saker som Higgs-mekanismen, svartkroppsstrålning och den fotoelektriska effekten. Sedan dess vill jag bara fortsätta att lära mig mer.

Det var framförallt teoretisk fysik jag fann mest intressant. I början när jag lärde mig fysik var det mycket man behövde kunna för att förstå allt, men när man väl kan derivata, integraler, komplexa tal etc. blir allt begripligt och ännu roligare!

Hur kom du på att du ville vara på Fysikum under höstlovet?

Jag har alltid varit naturvetenskapligt intresserad och funderat över saker. Under våren gjorde jag min prao på AlbaNova och det var otroligt kul! Alla var jättesnälla och välkomnade mig. Jag har fått svar på många av mina frågor både genom att gå på lektioner och genom att prata om fysik med andra som också tycker det är intressant och kul. En annan sak som var roligt med att vara på AlbaNova är att jag utmanas där på ett sätt jag inte gör i grundskolan.

Vilka lektioner deltog du i på Fysikum?

Jag deltog på dessa lektioner under höstlovet:

•    Fawad Hassan’s Quantum Field Theory-lektioner. Vi gick bland annat igenom en del analytisk mekanik och lärde oss om the Poisson bracket och kvantisering.
•    Joakim Flinckman och Nadia Flodgren’s Problem solving sessions (tillhörande kvantfältsteori-lektionen). Där fick jag mer djupgående förklaringar om vissa begrepp och frågeställningar att svara på.
•    Supriya Krishnamurthy’s Statistical Mechanics and Condensed Matter-lektioner. Hon gick igenom många intressanta koncept som t.ex. partitionsfunktionen.
•    Dessutom var jag med på några av det naturvetenskapliga basårets Fysik 1-lektioner på zoom.

Har du tänkt att söka in till Naturvetenskapligt program på gymnasiet?

Jag är för närvarande en grundskoleelev i årskurs 9 och kommer garanterat att gå ett naturvetenskapligt program på gymnasium!

Har du planer på att sedan söka in till Fysikums program?

Självklart! Alla lektioner var spännande och det var jättekul att lärarna själva är forskare och verkligen gillar det de lär ut. När jag blir äldre vill jag syssla med teoretisk fysik inom partikelfysik och kvantfältsteori. Jag hoppas att någon gång bidra med en prestation som främjar fältet, som många andra på Fysikum har gjort.

Vi önskar Vendela lycka till och välkommen åter till Fysikum!

Våra utbildningar

Fysikum erbjuder hela utbildningsprogram såväl som enstaka kurser i fysik. Programmen för kandidat och master vänder sig i första hand till dig som vill ta ut en examen, och ger både bredd och djup inom fysiken. För dig som istället är intresserad av ett specifikt område ger vi fristående kurser på alla nivåer.