Wilma och David på återbesök på UCL

Tidigare har vi skrivit om studentprojektet mellan Stockholms universitet och University College London, UCL, där vi har mätt luftkvalitet med Raspberry Pi:s (en liten Linux-dator.) Nu återvände vi till London för en överlämning av projektet till deras studenter.

Wilma Svedlund och David Stuhrman på besök på UCL

Tidigare har Wilma och David skrivit om studentprojektet mellan Stockholms universitet och University College London, UCL, där vi mäter luftkvalitet med Raspberry Pi:s. Se mer info nedan.

Vi besökte nya studenter i London som tog över vårt projekt. Till skillnad från oss två var de en större grupp studenter som har möjligheten att dela upp och utveckla projektet mer, vilket vi tycker är bättre. I mötet med studenterna från UCL berättade vi om våra erfarenheter och besvarade deras frågor så att de skulle komma igång med projektet.

Wilma och David fick sedan en rundtur av UCL:s fina campus mitt i London.

De hade otroligt stora student-labbsalar med väldigt modern utrustning. Vi besökte också ett optiklab där en postdoktor berättade om forskningen. UCL hade många fina gamla byggnader med något roligt runt varje hörn. Utöver detta hann vi även med att besöka Big Ben, Millennium Bridge och Buckingham Palace innan vi åkte tillbaka till Sverige.

Vi tackar SU och Fysikum för resan till London och att vi fick vara med i studentprojektet. Vi rekommenderar även att du som läser det här söker till liknande projekt, du kommer inte ångra dig!

/Wilma och David

Studentsamarbete mellan SU och UCL