Förlagskunskap fyller 30 år!

I höst har det gått 30 år sedan utbildningen Förlagskunskap startades på initiativ av Svenska Förläggareföreningen. Detta kommer att firas med ett evenemang med talare, paneldebatt och mingel den 18 oktober.

Illustration med böcker i cirklar
Foto: Hanna Murman Illustration: Sofia Ekelund

Stockholms universits utbildning i Förlagskunskap startade hösten 1992, på initiativ av Svenska Förläggareföreningen. Sedan dess har över 700 studenter läst kursen. Många av dessa arbetar idag som förläggare, redaktörer, formgivare, författare, översättare, litterära agenter, marknadsförare, bokhandlare, med mera.Jerry Määttä, lektor på Förlagskunskapen uppskattar att minst hälften av de som i dag jobbar i bokbranschen i Stockholm gått utbildningen. Han hoppas på att få se många av dem den 18 oktober.

–Man kan ju nästan se det som en klassåterträff. En chans att träffa på gamla och nya kollegor i branschen, säger han i en intervju med Svensk Bokhandel.

Läs hela intervjun här

Vill du vara med och fira den 18 oktober?

För att fira att utbildningen Förlagskunskap funnits i tre decennier vill vi bjuda in alla tidigare och nuvarande studenter, medarbetare och alla andra som är nyfikna på Förlagskunskap och bokmarknaden till en eftermiddag i universitetsaulan.

Program och anmälan till 30-årsfirandet den 18 oktober