Masterstudenter och erfarna forskare diskuterar tidigmoderna uppsatsämnen på workshop i Lund

Tidigare i våras bjöd Nätverket för tidigmodern historia in historiestudenter på masternivå till en två dagars workshop. Tanken var att studenter som ska skriva masteruppsats skulle få chansen att lägga fram sina idéskisser för att sedan diskutera i grupp och få råd och tips inför uppsatsarbetet. Det blev ett både välbesökt och uppskattat arrangemang.

Nätverket för tidigmodern historia skapades våren 2022 som nationellt nätverk för att stärka forskning och utbildning om tidigmodern tid (ca1500-ca 1800). Åtta svenska lärosäten ingår i nätverket och en utgångspunkt är att nätverket ska gynna allt ifrån studenter, till doktorander och såväl yngre som mer seniora lärare och forskare. En av nätverkets ambitioner är att anordna en återkommande masterworkshop där studenter som ska skriva masteruppsats kommande vårtermin ska få lägga fram idéskisser som sedan diskuteras i grupp.

Från militärstrategi till 1800-talets modeideal

I år var det premiär och den allra första workshopen, arrangerad av Svante Norrhem, hölls i Lund 28 – 29 september. 18 mastersstudenter från hela landet deltog, varav tre från Stockholms universitet. Uppsatsämnena som studenterna tagit med sig handlade om allt från Överväganden om militärstrategi efter Pommerska kriget till Klimatets effekter på 1600-talets gruvbrytning och Ideal i det tidiga 1800-talets modemagasin.

Några av deltagarna vid Nätverket för tidigmodern historias workshop i Lund, september 2023. Foto: Privat.

Fem seniora forskare deltog i workshopen, Karin Sennefelt från Stockholms universitet, Svante Norrhem, Liesbeth Geevers, Joachim Östlund från Lunds universitet samt Karin Hassan Jansson från Uppsala universitet. Det blev två väldigt roliga dagar för både studenter och kommentatorer.

– Särskilt uppskattat var upplägget att varje masterstudent fick kommentarer på sitt uppsats-PM från två av de medverkande forskarna och givetvis de fruktbara diskussionerna och möjligheten till fortsatta kontakter mellan studenter och forskare, säger Karin Sennefelt.

Förhoppningen är att få finansiering för att hålla en till masterworkshop om två år.

Mer om nätverket:

Nätverket för tidigmodern historia