Ny doktor i historia: Ta dig tid att fira

Alvar Blomgren är sedan den 11 november Historiska institutionens allra nyaste doktor i historia. Men hur förbereder man sig för en disputation, och vad gör man sedan? Några korta frågor till den nye doktorn.

Stormiga känslor och maktkamp var ämnet för disputationen den 11 november, när Alvar Blomgren försvarade sin avhandling "The Hurricane of Passion. Popular Politics and Emotion in Late Georgian England 1792–1812". Opponent var doktor Katrina Navickas.

En disputation kan bli en lång och krävande affär. Opponenten går igenom i stort sett hela avhandlingen och disputanten förväntas kunna diskutera sitt ämne och besvara både allmänna frågetecken och eventuell kritik. Det gäller alltså att vara alert och ha sinnena med sig – och samtidigt hålla eventuell nervositet i schack. Alvar Blomgren förberedde sig genom att ta ledigt dagen innan disputationen.

–Jag satt på kafé och läste skönlitteratur.

Var det något under disputationen som förvånade dig, som kändes lättare eller svårare än du trott?

–När opponenten var klar efter 90 minuter var jag helt slutkörd och började slappna av. Men då kom frågorna från betygsnämnden! Det var verkligen svårt att ladda om för detta.

Alvar Blomgren med blommor.
Alvar Blomgren firar sin disputation. Foto: Elin Heppling/SU.

"Fira och ta ledigt efteråt"

Alvar Blomgrens framlagda avhandling blev godkänd och därmed är han Historiska institutionens allra nyaste doktor. Stockholms universitet har dock inte sett det sista av Alvar Blomgren. Han fortsätter att undervisa på universitetet samtidigt som han söker nya forskningsmedel.

Kvar på Historiska institutionen finns ett tjugotal doktorander som fortsätter att arbeta mot sina egna disputationer.

Vad är ditt råd till nästa doktorand på tur att disputera?

–Ta dig tid att fira! Och se till att ta ledigt efteråt.

Alvar Blomgrens avhandling (länk till Diva)

Alvar Blomgrens profilsida

Biten av historieintresset? Passion för arkivstudier? Vill du också veta hur det går till att söka doktorandtjänst?

Doktorera i historia