Trolldom och tempel i Tokyo

Gwendolyne Knight som är forskare vid institutionen har rest till Japan för att jobba två månader i Tokyo, närmare bestämt på Rikkyo Universitetet i Ikebukuro. Här berättar hon kort om hur hon har det där borta.

Här berättar Gwendolyne Knight kort om hur hon har det i Japan.

Vad jobbar du med för projekt?

Mitt projekt här hos Rikkyo Uni. är en förlängning av Ahlström och Terserus projektet, om trolldom i medeltida nordiska lagar, som jag arbetat med på SU under de senaste två åren. Professorn jag jobbar med här, Prof. Minoru Ozawa, forskar om förbindelser mellan Skandinavien och övriga Europa under medeltiden och tillsammans med honom sätter jag mitt nordiska material i ett större europeiskt perspektiv. Jag är också intresserad av hur forskning och utbildning om europeisk historia bedrivs i en japansk kontext.

Hur ser en vanlig arbetsdag ut?

Alla dagar ser lite olika ut. När jag forskar eller skriver sitter jag oftast i biblioteket. Ibland träffar jag Prof. Ozawa för att diskutera projektet och ställa frågor om utbildning och forskningsläget här i Japan. Under min tid här ska jag också hålla en gästföreläsning och delta i en konferens för europeiska medeltidsstudier. Jag försöker också ta tid för att helt enkelt uppleva livet i Tokyo medan jag är här

Vad finns i Tokyo som är värdefullt för ditt projekt?

Mest värdefullt för mitt projekt, och för min forskning rent allmänt, är de människor jag träffar, och alla nya och olika perspektiv från forskare här.

Vad har varit bäst hittills?

Att gå runt och upptäcka de många olika (och ibland mycket gamla!) helgedomarna och templen i och omkring Tokyo. Det är också kul att det finns tre kattkaféer i mitt område; när det inte finns plats på biblioteket så kan det vara roligt att ta en bok eller datorn och gå dit och jobba vidare med katter omkring sig.

Har du något särskilt som du ser fram emot?

Konferensen i juni. Och att jag snart ska resa till Kyoto och Kamakura, som är också viktiga platser i Japans historia.

Vad får man inte missa om man besöker Tokyo?

Tokyo National Museum! Sen finns det många tempel och helgedomar att besöka. Har man sett till exempel Meiji-jingu och Sensoji templet, med Asakusa-jinja, kan man hitta fler mindre berömda men fina tempel och helgedomar att utforska också. Och så borde man väl se ”the Shibuya crossing” en gång i alla fall.