Francesco Loiacono har disputerat

Francesco försvarade sin avhandling "Firms and Labor Markets: Essays in Development Economics" den 8 juni.

Professor Ann-Sofie Kolm vid Nationalekonomiska institutionen hälsar välkommen till disputationen

Simon Quinn vid Universitetet i Oxford var opponent.

Om avhandlingen

Denna avhandling består av fyra fristående kapitel. De två första kapitlen utforskar den privata sektorns roll när det gäller att skapa arbetstillfällen och främja social sammanhållning mellan inhemska företag och arbetare, och arbetare som tillhör tvångsfördrivna befolkningar. Kapitel 3 och 4 analyserar vilken roll två viktiga friktioner spelar för affärstillväxt.

Även om alla dessa kapitel skiljer sig från varandra, har de ett gemensamt tema. De utforskar företag och arbetsmarknader i låginkomstländer med hjälp av ett experimentellt tillvägagångssätt. Alla dessa studier ägde rum i Uganda, en växande ekonomi i östra Afrika.

Läs mer om Francescos avhandling (på engelska)

Till hösten flyttar Francesco till London och European Bank for Reconstruction and Development (EBRD) där han kommer att vara Principal Economist.