Tillmann von Carnap har disputerat

Tillmann försvarade sin avhandling "Markets and marketplaces: Essays on access and transformation in remote rural economies" den 1 juni.

Professor Ingvild Almås hälsar välkommen till disputationen

Opponent var Samuel Asher vid Imperial College London.

Efter en extraordinär global minskning av extrem fattigdom under det senaste århundradet har framstegen för att eliminera fattigdom saktat ner. De senaste siffrorna visar att antalet extremt fattiga faktiskt har ökat i Afrika söder om Sahara, och en allt större del av dem bor i avlägsna landsbygdsområden. Tillmanns avhandling består av fyra kapitel som frågar hur människor i sådana regioner effektivt kan få tillgång till inkomstmöjligheter och nödvändiga tjänster.

Tillmann kommer att inleda sin forskarkarriär genom en ettårig post doc på Stanford University Center on Food Security and the Environment för att 2024 bli biträdande lektor på Universitetet i Oslo.

Läs mer om Tillmanns avhandling (på engelska)