Hur hänger privata pensioner ihop med ekonomisk ojämlikhet bland pensionärer?

Utökandet av privata pensionssystem antas ofta öka inkomstojämlikheten bland pensionärer. Men ojämlikheten har inte ökat i de länder där andelen privata pensioner vuxit mest. Det visar en ny avhandling i sociologi vid SOFI och Sociologiska institutionen.

Äldre kvinna sedd bakifrån
Foto: Pixabay

De senaste decennierna har privata pensioner utgjort en allt större andel av pensionen i många länder. Bland forskare och internationella organisationer har det funnits en utbredd oro att skiftet kommer att leda till samhällsproblem.

Laure Doctrinal är nybliven doktor i sociologi och disputerar med avhandlingen “Old and Unequal? An Institutional Analysis of Pension Systems' Driving Forces and Outcomes in Affluent OECD Countries”. Där undersöker hon kopplingen mellan utökandet av privata pensionssystem och förändringar i inkomstjämlikhet i nio europeiska länder.

– Länder där pensionärers inkomst består av en större andel privata pensioner, tenderar att uppvisa högre nivåer av inkomstojämlikhet och fattigdom. Jag analyserar hur olika kompontenter i pensionärers inkomst har förändrats över tid – och hur det ser ut i relation till ökad eller minskad inkomstojämlikhet bland pensionärer, berättar Laure Doctrinal.

Få studier har undersökt det här samspelet empiriskt över tid. Doctrinals avhandling jämför inkomstdata och inkomstojämlikhet för pensionärer mellan 1986 och 2018, och analyserar hur andelen och distributionen av privata pensioner och andra delar av inkomsten har förändrats.

Mellan de här åren har andelen privata pensioner ökat i nästan alla länder, medan privata pensioner överlag blivit mer jämlikt fördelade.

Laure Doctrinal
Foto: Stockholms universitet

Ojämlikheten vägs upp av andra faktorer

Resultatet visar – som förväntat – ett samband mellan pensionsprivatiseringar och ökad inkomstojämlikhet. Dessutom är privata pensioner fortfarande mer ojämlikt fördelade än allmänna pensioner.

Men överlag hade inkomstojämlikheten inte ökat i de länder som infört störst privatiseringar. Resultatet förvånade Laure Doctrinal:

– Privata pensioners ojämlikhets-skapande effekt vägdes upp av andra inkomstfaktorer. I vissa länder var det för att de allmänna pensionerna hade blivit mer jämlikt fördelade – i andra handlade det om en minskad andel kapitalinkomst som är mer ojämlikt fördelad än privata pensioner, vilket kompenserade för den privata pensionens effekt.

Avhandlingens resultat belyser samspelet mellan privata pensioner och andra inkomstkällor. Doctrinal understryker att man behöver ta hänsyn till hela bilden för att förstå inkomstojämlikhet bland pensionärer.

Hon argumenterar för att politiska beslutsfattare bör se bortom själva pensionerna för att motverka ojämlikheten, och utnyttja fler verktyg – framförallt skattepolitiken.

– Det finns inget tydligt bevis för att pensionsprivatisering bidrar till mer ojämlikhet. Vill man förstå hur det fungerar så måste man se det som en helhet. Det räcker inte med att bara titta på privata pensioner – man måste tänka på andra delar som spelar roll, och hur de ändrar sig.