När elever presterar sämre ökar stödet från föräldrar och skola
När är elever presterar sämre i skolan ökar både föräldrar och skolor sitt stöd – ett mönster som återfinns i 34 länder. Ett nytt Working Paper från SOFI visar att föräldrar hjälper mer med läxor och skolor erbjuder mindre klasser och specialundervisning. Fynden är viktiga för att förstå hur stödinsatser påverkar utbildningsklyftor och kan vägleda framtida utbildningspolitik.
I ett nytt SOFI Working Paper in Labour Economics undersöks hur föräldrar och skolor ändrar sitt stöd till elever när elevernas skolresultat förändras. Både föräldrar och skolor ger mer hjälp när eleverna får sämre resultat i skolan. Detta beteende ser likadant ut i alla de 34 länder som är med i studien.
Författarna har undersökt hur elevers skolresultat hänger ihop med hur mycket stöd de får av sina föräldrar och skolor. De har tittat på data från grundskoleelever i 34 länder. För att ta reda på hur just skolresultat påverkar mängden stöd, har forskarna använt skillnader som uppstår på grund av när på året elever är födda. Mer specifikt har de studerat de skillnader som uppstår på grund av regler som styr när elever ska börja skolan.
Sämre skolresultat leder till mer föräldrastöd
När elever får sämre resultat i skolan hjälper föräldrarna till mer med läxor och tränar mer på matte och läsning med eleverna. Att föräldrarna ökar stödet när skolresultaten försämras är ett mönster som finns i alla undersökta länder. Detta mönster är dessutom likartat för elever med olika socioekonomisk bakgrund och kön. Föräldrar som själva har läst länge på universitet eller högskola ökar dock sin hjälp lite mer än andra föräldrar när elevernas resultat blir sämre.
...och till mer stöd från skolan
Även skolorna ger mer hjälp till elever med försämrade resultat. De gör det genom att placera dem i mindre klasser och erbjuda specialundervisning. Ju äldre eleverna blir, desto mer stöd ger skolorna. Det betyder att elever får mycket mer hjälp i mellanstadiet än i lågstadiet.
Vad betyder resultatet?
Den mängd stöd som föräldrar och skolor ger elever kan påverka utbildningsklyftorna i samhället. Resultaten är också viktigt när man ska utvärdera utbildningspolitik. En satsning som gör att elever får bättre resultat kan se mindre effektiv ut än den egentligen är eftersom föräldrar och skolor då minskar sin extra hjälp.
Forskarna bakom studien
- J. Lucas Tilley, Institutet för social forskning, lucas.tilley@sofi.su.se
- Peter Fredriksson, Uppsala universitet, peter.fredriksson@nek.uu.se
- Björn Öckert, IFAU, bjorn.ockert@ifau.uu.se
Senast uppdaterad: 30 oktober 2024
Sidansvarig: MD