Nya forskningsmedel till SOFI från Forte och Riksbankens Jubileumsfond

Fyra forskningsprojekt vid Institutet för social forskning (SOFI) har beviljats nya medel från forskningsfinansiärerna Riksbankens Jubileumsfond och Forte.

Södra husen vid Stockholms universitet

Forskningsrådet för hälsa, arbetsliv och välfärd – Forte – har beviljat sammanlagt 315 miljoner kronor till 71 nya forskningsprojekt inom den årliga öppna utlysningen av projektbidrag 2022. Stockholms universitet beviljades 50 miljoner av forskningsfinansiären och följande projekt vid SOFI har fått forskningsmedel:

• En koldioxidfri politik för alla: Välfärdsstaten och stödet för klimatpolitiken
    Ansvarig forskare (PI): Arvid Lindh
    Anslag: 4 995 000 kr

• En nationalekonomisk utvärdering av yrkeshögskolan.
    Ansvarig forskare (PI): Anders Stenberg.
    Anslag: 3 814 000 kr

• Studiefinansiering, levnadsförhållanden och deltagande i högre utbildning.
    Ansvarig forskare (PI): Krzysztof Czarnecki:
    Anslag: 4 900 000 kr

Riksbankens Jubileumsfond har fattat beslut om forskningsmedel i årets ordinarie utlysning för humaniora och samhällsvetenskap. Totalt beviljas 355 miljoner kronor till 70 ansökningar, och 90 miljoner kronor går till Stockholms universitet. Vid SOFI har projektet följande projekt beviljats medel:

• Fackföreningar och högskolepremien: kollektiva förhandlingar och löneskillnader i kunskapsekonomin.
    Ansvarig forskare (PI): Tomas Korpi:
    Anslag: 4 354 000 kr

Stort grattis till samtliga forskare i projekten!

Här kan du läsa om alla nya forskningsmedel som beviljats Stockholms universitet från Forte och Riksbankens jubileumsfond.

50 miljoner i bidrag från Forte

90 miljoner till forskning från Riksbankens Jubileumsfond