Vetenskaprådet beviljar nya medel till SOFI

Två projekt vid Institutet för social forskning (SOFI) vid Stockholms universitet har beviljats nya medel från Vetenskaprådet i den årliga utlysningen för humaniora och samhällsvetenskap.

SOFI building at Frescati
Foto: Sten-Åke Stenberg

Det är projekt som studerar levnadsvillkor för personer med funktionsnedsättningar samt rörlighet mellan generationer som nu får nya forskningsmedel. I den årliga utlysningen för humaniora och samhällsvetenskap från Vetenskapsrådet går ca 8,9 miljoner kronor till SOFI.

Totalt har 90 projekt beviljats anslag och ytterliggare nio bidrag till forskningsmiljö inom humaniora och samhällsvetenskap anslås av Vetenskaprdået, totalt drygt 534 miljoner kronor.
Stockholms universitet har fått 24 ansökningar biviljade på totalt 138,5 miljoner kronor och det är följande projekt vid SOFI som får anslag:

”Intergenerational mobilitet: Nya perspektiv” beviljas 4 343 000 kr. Ansvarig forskare: Carina Mood.

”Levnadsvillkor från ungdom till ålderdom för personer med funktionsnedsättningar: En livscykelanalys av yrkesliv, utbildning, hälsa och familj” beviljas 4 593 000 kr. Ansvarig forskare: Dan-Olof Rooth.

Läs mer om alla projekt vid Stockholms universitet som beviljats anslag

Här kan du ta del av beslutet från Vetenskapsrådet