För media

Här hittar du information om SOFI:s presskontakt, tips på hur du som journalist kan hitta rätt forskare, listor med våra pressmeddelanden och forskningsnyheter samt länk till våra sociala medier.

Intervju för tv med en kvinnlig forskare, utanför Stockholms universitet
På SOFI har vi en rad framstående forskare och många uttalar sig återkommande i media. Foto: Eva Dalin

Presskontakt

Vid Institutet för social forskning (SOFI) finns kontaktpersoner för press under kontorstid. Är du journalist och söker forskarexpertis på ett ämne? Störst chans att hitta en forskare som kan medverka i media har du om du är ute i god tid.

Magnus Dahl
Kommunikatör och webbredaktör
Mail: magnus.dahl@sofi.su.se

Stockholms universitets centrala presstjänst

När vi inte kan svara, hänvisar vi till universitetets centrala presstjänst. Universitetets presstjänst förmedlar aktuella händelser från Stockholms universitets forskning, utbildning och övrig verksamhet.

Presstelefonen bemannas vardagar kl. 7-21 samt helger kl. 8-21.

Till presstjänsten

På SOFI har vi en rad framstående forskare inom bland annat områdena socialpolitik, välfärd, ojämlikhet, hälsa och arbetsmarknad. Många uttalar sig återkommande i media.

Om du har namnet på den forskare du söker hittar du kontaktuppgifter till samtliga anställda vid SOFI på vår sida för kontakter.

Till Kontakt

Om du letar efter en expert inom forskningsfält eller ämne kan du antingen höra dig för med vår presskontakt (se kontaktuppgifter ovan), ta en titt på våra forskingsprojekt och publikationern, eller söka i våra verksamhetsberättelser, där respektive forskares arbete beskrivs i detalj.

Här hittar du våra verksamhetsberättelser

Forskning med särskild relevans för allmänheten och makthavare lyfter vi fram genom artiklar på våra webbsidor. Stockholms universitet skickar även ut pressmeddelanden via tjänsten MyNewsDesk, och forskning från SOFI ingår ofta i de utskicken.

Här hittar du våra forskningsnyheter

De senaste pressmeddelanden från SOFI

Pressmeddelande skickas av Stockholms universitets centrala presstjänst visa tjänsten MyNewsDesk.

2022-03-29  Män löper större risk för etnisk diskriminering på arbetsmarknaden

2021-07-06  Så upphörde lönediskriminering mot mörkhyade fotbollsspelare i England

2021-04-09  Vi följer våra äldre syskons val av högskoleutbildning

2020-09-10  Alkoholrelaterad dödlighet drabbar personer med lägre utbildningsnivå mest när alkoholkonsumtionen ökar

2019-12-04  Singlar utan barn ny riskgrupp för fattigdom

Institutet för social forskning (SOFI) finns på X. Där delar vi våra forskningsnyheter, tipsar om seminarier och berättar om nya forskningsprojekt vid institutet. Vi twittrar både på svenska och engelska.

Swedish Institute for Social Research (SOFI) – X

SOFI är anslutna till Vetenskapsrådets tjänst Expertsvar. Där han du genom ett stort nätverk av forskningskommunikatörer få tips på lämplig forskare och hur denne kan nås. Bakom Expertsvar står Vetenskapsrådet i nära samarbete med alla universitet och de flesta högskolor, en rad forskningsinstitut och andra forskningsfinansiärer.

Läs mer på expertsvar.se

På denna sida