Adjungerade lärare – ett sätt att knyta skolan närmare lärarutbildningarna

På IÄD har vi cirka åtta adjungerade lärare. Syftet är att tillföra kompetens som normalt inte finns i den ordinarie verksamheten.

En adjungerad lärare har sin huvudsakliga sysselsättning utanför universitets- och högskolesektorn, men bedriver del av sin arbetstid vid ett universitet. Syftet med en anställning som adjungerad är att tillföra kompetens som normalt inte finns i den ordinarie verksamheten och som kan bidra till en bättre kvalitet.

Susanne Ekström
Susanne Ekström. Foto: Privat.

– På vår institution har vi ungefär åtta adjungerade lärare, berättar Susanne Ekström. Det är framför allt ett sätt för oss att knyta lärarutbildningarna närmare skolan.

– Det här är mycket duktiga lärare, som vanligtvis har fått ett uppdrag från sin skola att utveckla undervisningen – och då kan en tjänst som adjungerad lärare vara ett bra led i den processen, förklarar Susanne.

– Fördelarna med adjungerade lärare är många. Det bidrar både till att utveckla innehållet och utformningen av lärarutbildningen, samtidigt som den adjungerade läraren får med sig mycket av den forskning som bedrivs på institutionen.

– Tyvärr kan det vara en problematisk fråga att hantera också, erkänner Susanne. Det är svårt för många lärare att planera sitt schema så att de kan arbeta hos oss någon dag i veckan, vilket behövs. Samtidigt kan inte vi inte heller vara alltför flexibla och anpassa oss till deras förhållanden – då fungerar det inte för oss. Det tar också lång tid för en adjungerad lärare att komma in i vår verksamhet och bli insatt i institutionens forskning och undervisning.

– Men trots att det inte alltid är så lätt att få till något som fungerar, vill vi gärna fortsätta att ha adjungerade lärare, säger Susanne. Fördelarna överväger. Begränsar vi oss till en mindre skara är det lättare för oss att hantera planeringen.

Möt Elisabeth och Helena

Elisabeth Hector har arbetat som adjungerad lärare på IÄD i nästan två år, och Helena Danielsson Thorell sedan 2016. I sina ordinarie roller arbetar Elisabeth Hector som matematik- och NO-lärare vid en F-9-skola i Huddinge, och Helena Danielsson Thorells ordinarie tjänst är som lektor vid Anna Whitlocks gymnasium i Stockholm. Här kan du läsa vad de tycker om sina roller som adjungerade lärare.

Elisabeth Hector

Elisabeth Hector. Foto: Privat.

– Jag har tidigare arbetat på SU och Avdelningen för matematikdidaktik, så för mig känns rollen som adjungerad lärare ganska hemvan, säger Elisabeth. Jag började på MND 2011 och slutade 2018. Anledningen till att jag slutade var att jag tyckte jag kom för långt från skolan, och den verklighet som lärarnas praktiska arbete innebär.

– Jag kommer ihåg när jag skulle hålla kurser på SU enligt den nya läroplanen i bedömning – och så hade jag inte själv bedömt elever efter den modellen. Det kändes inte bra att sakna den praktiska erfarenheten.

– Men efter att ha arbetat ute på en skola några år igen, blev jag sugen på att komma tillbaka till SU. Det bästa med att vara adjungerad lärare är att man både har ett ben i "verkligheten" – samtidigt som man håller sig uppdaterad i den vetenskapliga delen, säger Elisabeth. På det sättet kan jag aktivt utveckla min undervisning på skolan, och testa det som fungerar.

– Det händer ofta att jag tar med mig praktiska exempel till studenterna som går lärarutbildningen. Då kan de få direkt återkoppling på hur det kan gå till i skolan. Det brukar vara mycket uppskattat.

Helena Danielsson Thorell

Helena Danielsson Thorell
Helena Danielsson Thorell. Foto: Privat.

– I min roll som adjungerad lärare på SU handleder jag självständiga arbeten, är delaktig i kurser inom nv-didaktik och gör också VFU-besök, berättar Helena Danielsson Thorell.

– Ungefär 30 procent av min arbetstid arbetar jag som adjungerad lärare, vilket motsvarar ungefär en och en halv dag i veckan. När jag handleder studenterna brukar de komma till mig på Anna Whitlocks gymnasium, vilket så klart underlättar. Men när jag undervisar på olika kurser så är jag på plats på universitet

– Den stora fördelen för mig med att vara adjungerad lärare är att jag får vara kvar i miljön på universitetet och hela tiden hålla mig ajour med den forskning som sker. Den har jag stor användning för i mitt arbete. Vi försöker organisera vår undervisning på gymnasiet på ett sätt som hela tiden går i paritet med aktuell forskning.

– Visst kan det vara svårt att få ihop det med att tillhöra två arbetsplatser, erkänner Helena. Men det har jag lärt mig hantera. Jag tycker det är viktigt att lärarutbildningen har kontakt med den verklighet som studenterna till slut ska komma ut till. Och det vill jag bidra till.

– Något jag funderat på, är att vi som arbetar som adjungerade lärare kanske borde träffas under lite formella former ibland. Det behöver inte vara så ofta, men kan vara bra för att stötta och utbyta erfarenheter med varandra.