Ebbas avhandling om krigslekar blev Lärarpanelens favorit

Små barn utforskar avancerade rörelser i krigslekar och respekterar varandras utrymme, visar en doktorsavhandling av forskaren Ebba Theorell vid Institutionen för ämnesdidaktik. Avhandlingen har valts till Lärarpanelens favorit på Skolporten.

Omslag avhandling: Kraft, form, transformationer

Ebba Theorell vid Institutionen för ämnesdidaktik har i sin forskning filmat krigslekande barn i tre- till nioårsåldern för att lära sig mer om vilket innehåll barnen ger krigsleken. Lekarna som avses är fysiska actionlekar, superhjältelekar.

Ebba Theorell. Foto: Linnea Bengtsson

Resultaten av forskningen förvånade henne själv:

– Genomgående var det tydligt att det var väldigt viktigt för barnen att respektera varandras fysiska utrymme. Det var också överraskande att se att små barn är så skickliga i sina rörelsemönster. Att så mycket var precis tvärtom jämfört med det jag förväntat mig och trodde mig veta.

Lärarpanelens favorit

Ebba Theorells doktorsavhandling har uppmärksammats i media och på Skolporten valdes den till Lärarpanelens favorit.

Ebba Theorells avhandling ger en tankevända i kunskapen om pojkars krigslek. Avhandlingen öppnar dörren till de estetiska ämnenas didaktik på ett roligt och oväntat sätt och visar att forskning kan förändra tankemönster.

Lärarpanelen, Skolporten

Läs mer om Lärarpanelens favorit på Skolporten