Givande workshopserie: The Craft of Writing about Arts Education for different audiences
Vilka verktyg och insikter krävs för att skriva och presentera forskning om utbildning i, med och genom konst? Det har doktorander och forskare fördjupat sig i under två intensiva och mycket givande workshops, som avslutades den 10 januari.
Några av deltagarna i workshopen, The Craft of Writing. Foto: Privat.
Under en workshopserie den 22-24 oktober och 8-10 januari, fördjupade sig doktorander och forskare i konsten att skriva och presentera forskning om utbildning i, med och genom konst för olika målgrupper. Med fokus på genrer som vetenskapliga artiklar och konferensbidrag, samt strategier för att presentera forskning till både akademiska och bredare målgrupper, bjöd dessa dagar på värdefulla insikter och verktyg för deltagarna.
Under professor Helen Nicholsons inspirerande ledarskap – en banbrytande forskare inom det estetiska fältet och erfaren redaktör för en internationellt ledande tidskrift – öppnades dörrar till frågor om:
• Dokumentation av estetiska uttrycksformer
• Ensamförfattarskap och samförfattande
• Etik i samskapad forskning
• Praktikbaserad forskning och konfidentialitet
– Forskning om utbildning i, med och genom konst är ett spännande men relativt litet forskningsområde, vilket gjorde möjligheten att nätverka med andra doktorander och nydisputerade forskare extra värdefull. Att få ta del av Helen Nicholsons expertis och inspiration, och att dela erfarenheter och idéer med engagerade deltagare från flera olika lärosäten och konstformer, har inte bara stärkt oss som enskilda forskare, utan också hela fältet, säger en mycket nöjd Eva Österlind.
Nu ser vi fram emot att omsätta det vi lärt oss i praktiken och hoppas på fler liknande initiativ framöver!
Bilderna nedan visar några av deltagarna. Foto: Privat.