IÄD och BUV har beviljats medel för ULF-projekt

ULF samordningsgrupp på SU har beslutat att tilldela medel till två nya forskningsprojekt. De får en miljon kronor vardera. Satsningen sker inom ramen för ULF försöksverksamhet, där syftet är att skaffa kunskap om hur undervisning inom olika ämnesområden kan utvecklas.

Varje år utlyser ULF samordningsgrupp medel till projekt som kan visa på innovativa forskningsidéer som kan stärka den vetenskapliga grunden för lärarprofessionen, och som svarar på deras behov. Sista anmälningsdag för årets utlysning var den 10 april. Totalt inkom 11 ansökningar av mycket hög kvalitet. De sökande kom från SU och de skolhuvudmän som deltar i samarbetet kring ULF och Stockholm Teaching and Learning Studies (STLS). Här kan du läsa om projekten som beviljades medel.

 

Auli Arvola Orlander och Sara Planting-Bergloo (IÄD)

Projekt vid Institutionen för ämnesdidaktik – IÄD:
Forskningsprojekt om kunskapsområdet sexualitet, samtycke och relationer från förskoleklass till mellanstadiet 

Auli Arvola Orlander och Sara Planting-Bergloo
Auli Arvola Orlander och Sara Planting-Bergloo. Foto: Privat.
  • Projektperiod: juni 2023 – december 2024
  • Beviljade medel: 1 miljon kronor
 

Vad handlar projektet om?

– Syftet med forskningsprojektet är att tillsammans med lärare, ledningsgrupp och övrig skolpersonal undersöka hur kunskapsområdet sexualitet, samtycke och relationer kan ta form i klassrummet. Vi inriktar oss på elever från förskoleklass till och med mellanstadiet, och tittar även på hur ämnet kan konstrueras som en helhet på skolorna. Vi kommer också att undersöka hur kunskapsområdet skulle kunna vara en del av skolornas systematiska kvalitetsarbete i stort.

– Samtliga deltagare kommer att vara involverade i projektets alla faser, från formulering av syfte och forskningsfrågor till analys och publikation. Vi har redan nu haft ett flertal träffar för att diskutera projektets forskningsfrågor. Vi kommer att träffas regelbundet och tillsammans identifiera skolans behov men också utmaningar och möjligheter vad gäller sexualundervisningen. 

 

Särskilda förväntningar?

– Vi hoppas kunna bidra med intressanta lärdomar om hur man kan närma sig kunskapsområdet sexualitet, samtycke och relationer i klassrummet. Vi vet att många lärare upplever frågorna som intressanta men också utmanande att undervisa om, speciellt vad gäller yngre barns nyfikenhet kring sexualitet och relationer. 

– Tidigare forskning inom området har främst fokuserat på undervisning på högstadiet och gymnasiet. Men det finns också en efterfrågan av fler studier som riktar sig mot yngre barn. Vi hoppas att projektet ska bidra med kunskaper om hur dessa elevers perspektiv och frågor kan inkluderas i undervisningen.

– En annan stor förväntning på projektet är att våra gemensamma erfarenheter från projektet ska kunna användas i lärarutbildningen i naturvetenskapsämnenas didaktik. Därför är vi särskilt tacksamma för att lärarutbildaren Lotta Billing har tackat ja till att vara med i forskningsprojektet. Hon har lång erfarenhet av att undervisa om kunskapsområdet för lärarstudenter – och hennes kunskaper kommer att vara mycket värdefulla för projektet. Vi ser fram emot en spännande och lärorik period för alla involverade i projektet.

 

Anna Palmer och Hillevi Lenz Taguchi (BUV)

Projekt vid Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen – BUV:
Undervisningsutvecklande forskning om de yngsta förskolebarnens svenska ordförråd och språkutveckling; i samverkan med pedagoger i Järvastaden

Anna Palmer och Hillevi Lenz Taguchi.
Anna Palmer och Hillevi Lenz Taguchi. Foto: Privat.
  • Projektperiod: september 2023 – december 2024
  • Beviljade medel: 1 miljon kronor
 

Vad handlar projektet om?

– Syftet med forskningsprojektet är att tillsammans med pedagoger i Järvastaden (Spånga-Tensta-Rinkeby-Kista) ta fram nya undervisningsmoduler och metoder som kan stärka förskolebarns (1-3 år) svenska ordförråd och språkutveckling.

–  I stadsdelen finns många sociala utmaningar som på olika sätt påverkar förskolan och övriga lokalsamhället. Stadsdelsförvaltningen har därför initierat kvalitetshöjande pedagogiskt arbete med de allra yngsta barnens språkutveckling för att förbättra deras möjligheter att lyckas i utbildningssystemet och minska ojämlikheter.

– Vi har sedan tidigare ett samarbete med pedagogerna i stadsdelen, så vi känner igen deras frågeställningar väl, säger Anna Palmer som är den som i praktiken genomfört samarbetet så här långt. Detta forskningsprojekt blir en vidareutveckling av tidigare arbete som Anna och Hillevi gjort i ett annat projekt där de utformat, prövat och utvärderat ett socio-emotionellt och materiellt utforskande lärande med 4- och 5-åringar. I Järva är fokuset för arbetet på de yngsta (1-3 år) barnens svenska språkutveckling.

 

Särskilda förväntningar?

– Vår ambition är att tillsammans med pedagoger med stor erfarenhet av didaktiskt arbete i ett flerspråkigt område pröva, utvärdera, följa upp och pröva igen, och därigenom utforma en språkstärkande didaktik som är enkel att följa och som samtidigt ger goda effekter på de yngsta barnens språkutveckling och ordförråd. Det samarbetet ser vi fram emot! 

– Vi har också en förhoppning om att tillsammans med pedagogerna vidareutveckla ett professionsnära språk för pedagoger, som fungerar väl i ett språkutvecklande arbete med yngre barn. Det handlar om att som pedagog lyssna, översätta från barnets hemspråk och växla mellan flera språk, det vill säga transspråka, men också att öva på att "svara" barnen med olika ansikts-, kropps- och känslouttryck. Ett långsiktigt och gemensamt mål för forskare och pedagoger är att på sikt ge fler barn i utsatta områden möjligheter att prestera väl längre fram i utbildningssystemet.

– En utmaning blir att etablera en ny forskningsmiljö där både pedagoger och forskare samarbetar med likvärdiga förväntningar och där vars och ens intressen och frågor får ta plats. Det finns ett stort behov av praktiknära forskning inom förskolan och vi vill bidra med att utveckla en hållbar samverkansmodell mellan akademi och förskola, i samarbete med pedagogerna i Järva och stadsdelens ledning.