Internationell kunskapsöversikt om vad som främjar elevers demokratilärande i undervisningen i skola

Skolforskningsinstitutet har kommit ut med en ny kunskapsöversikt om elevers demokratilärande. Här kan du läsa intervjun med Maria Olson om arbetet med kunskapsöversikten.

Maria Olson.
Maria Olson. Foto: Privat.

Skolforskningsinstitutet kunskapsöversikt ingår i en serie av systematiska kunskapsöversikter inom olika ämnen och kunskapsområden. Maria Olson från Institutionen för ämnesdidaktik är en av två sakkunniga forskare och medförfattare till översikten.

– Översikten ger en bra helikopterblick över internationell forskning där praktiknära undervisningsgrepp för elevers demokratilärande i skolan står i centrum. De studier som är med i översikten har alla klarat en granskning gjord genom en kvantitativ "metodlupp". Tydligt fokus har varit på frågan om vilka arbetssätt, förhållningssätt och lärmiljöer som gör skillnad för lärare och elever när det gäller att se till elevernas demokratilärande, berättar Maria Olson.

Läs intervjun med Maria Olson

Läs demokratirapporten

Läs gästkrönikan om demokratilärande på vetenskaplig grund i Vetenskap & Allmänhet