Kerstins uppsats: Vad hindrar och främjar ett deliberativt samtal i en elevstyrd diskussion?

Kerstin Hudner Sidén är samhällskunskapslärare och har parallellt med sitt läraruppdrag deltagit i den ämnesdidaktiska forskarskolan. I december slutförde hon sin uppsats, där hon studerat elevstyrda diskussioner i samhällskunskapsundervisningen.

Kerstin Hudner Sidén
Kerstin Hudner Sidén. Foto: Privat.
 

Vad handlar din uppsats i huvudsak om? 

”Min uppsats är en fallstudie av en elevstyrd diskussion i gymnasiet, som äger rum inom ramen för ett iscensatt parlament i undervisningen. Diskussionen, under ett utskottsmöte, analyseras utifrån ett deliberativt perspektiv. Detta perspektiv utgår från ett pedagogiskt ideal där elever förväntas lyssna respektfullt på varandras argument, reflektera och gemensamt sträva efter att nå en överenskommelse under samtalet.”

 

Hur kom det sig att du valde att fokusera just på detta ämne?

”Jag valde att fokusera på detta ämne eftersom samhällskunskapsundervisningen, enligt läroplanen, ska bidra till att utveckla elevers förmåga att uttrycka kunskaper och åsikter om samhällsfrågor på ett demokratiskt och strukturerat sätt. Som lärare har jag alltid funnit att engagerade diskussioner om aktuella samhällsfrågor är bland det mest stimulerande i undervisningen – men också något bland det mest utmanande.

Särskilt svårt, både ur ett kunskapsmässigt och demokratiskt perspektiv, är elevledda gruppdiskussioner, där eleverna själva förväntas styra samtalet. Jag ville därför undersöka vilka faktorer som hindrar och främjar möjligheten att sådana diskussioner blir deliberativa, det vill säga präglas av respekt, reflektion och en gemensam strävan att nå överenskommelser.”

 

Kan du säga något om dina resultat? Och om det var något som förvånade dig?

”Resultaten från min studie visar att eleverna under utskottsmötet genomförde en respektfull och konsensusorienterad diskussion, men att samtalet i mindre utsträckning var kritiskt och inkluderande. Diskussionen kan därför beskrivas som deliberativ, men inte fullt ut, då det saknades ett tydligt kritiskt förhållningssätt och tillräcklig delaktighet.

Elevernas demokratiska erfarenheter bidrog positivt till möjligheten att skapa ett deliberativt samtal. Samtidigt hindrades diskussionen av deras begränsade kunskaper om samhällsfrågan, bristande källkritiska färdigheter och vissa aspekter av iscensättningen, såsom valet av ämne och storleken på gruppen. Slutsatsen är att en kvalificerad deliberation – där samtalet är både kritiskt och politiskt – kräver att lärare och undervisning aktivt stödjer samtalets kunskapsmässiga, kritiska och demokratiska dimensioner.

Det som förvånade mig mest var elevernas demokratiska förmåga att på egen hand leda diskussionen och fatta gemensamma beslut utan lärarens stöd. Detta ser jag som ett mycket gott betyg för den svenska skolan och dess arbete med att främja elevernas demokratiska kompetens.”

 

Vad hoppas du att din uppsats ska bidra till?

”Min förhoppning är att uppsatsen ska bidra till att belysa skolans viktiga medborgarskapsuppdrag, särskilt när det gäller att fostra elever i demokratiska värderingar och utveckla förmågor som att argumentera och kritiskt granska olika perspektiv. 

I en alltmer polariserad värld anser jag att skolans roll i att lära elever att diskutera samhällsfrågor respektfullt, med målet att nå gemensam förståelse, blir alltmer betydelsefull. Detta inkluderar att främja ett deliberativt förhållningssätt, där samtal präglas av ömsesidig respekt och en strävan efter gemensamma lösningar.”

 

Vad har du för planer framöver? Och har din avhandling 
påverkat dig i någon riktning?

”Till att börja med kommer jag att fortsätta arbeta som lärare med målet att meritera mig till gymnasielektor. Om nya möjligheter skulle uppstå att fördjupa mig i hur undervisning kan utformas för att främja kvalificerad deliberation om samhällsfrågor, är det inte otänkbart att jag går vidare med forskningen.

Arbetet med fallstudien har bidragit till att utveckla min förståelse för undervisningens betydelse för vad som i slutändan kommer ut av en elevdiskussion om en samhällsfråga. Jag har också fått fördjupade kunskaper om vad som är ett vetenskapligt arbete och om vetenskapligt skrivande – något som jag haft nytta av när jag handlett eleverna i deras gymnasiearbeten.”

 

Kontakta Kerstin om du vill läsa hennes uppsats

Kontakta Kerstin Hudner Sidén om du vill läsa hennes uppsats, Vad hindrar och främjar ett deliberativt samtal i en elevstyrd diskussion? En fallstudie av undervisning i samhällskunskap på gymnasiet. Du når henne på e-post kerstin.hudner-siden@stockholm.se 

eventNewsArticle

standard-article

false

{
  "dimensions": [
    {
      "id": "department.categorydimension.subject",
      "name": "Global categories",
      "enumerable": true,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "department.categorydimension.tag.Keywords",
      "name": "Keywords",
      "enumerable": false,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "department.categorydimension.tag.Person",
      "name": "Person",
      "enumerable": false,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "department.categorydimension.tag.Tag",
      "name": "Tag",
      "enumerable": false,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "webb2021.categorydimension.Category",
      "name": "Globala kategorier Nyheter (Webb 2021)",
      "enumerable": true,
      "entities": [
        {
          "id": "webb2021.categorydimension.Category.forskning_nyheter",
          "name": "Forskning",
          "entities": [],
          "attributes": [],
          "childrenOmitted": false,
          "localizations": {}
        }
      ],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "webb2021.categorydimension.Label",
      "name": "Tema (Webb 2021)",
      "enumerable": true,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "webb2021.categorydimension.Label.en",
      "name": "Themes (Webb 2021)",
      "enumerable": true,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "webb2021.categorydimension.Keyword",
      "name": "Keywords (Webb 2021)",
      "enumerable": false,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "amnesdidaktik.lokala.kat",
      "name": "Lokala kategorier Ämnesdidaktik",
      "enumerable": true,
      "entities": [
        {
          "id": "amnesdidaktik.lokala.kat.nyheter",
          "name": "Lokala nyheter",
          "entities": [
            {
              "id": "amnesdidaktik.lokala.kat.nyheter.fo",
              "name": "Forskning",
              "entities": [],
              "attributes": [],
              "childrenOmitted": false,
              "localizations": {}
            }
          ],
          "attributes": [],
          "childrenOmitted": false,
          "localizations": {}
        },
        {
          "id": "amnesdidaktik.lokala.kat.nyheter",
          "name": "Lokala nyheter",
          "entities": [
            {
              "id": "amnesdidaktik.lokala.kat.nyheter.om",
              "name": "Om institutionen",
              "entities": [],
              "attributes": [],
              "childrenOmitted": false,
              "localizations": {}
            }
          ],
          "attributes": [],
          "childrenOmitted": false,
          "localizations": {}
        }
      ],
      "localizations": {}
    }
  ]
}