Maria Andrée: ”Jag triggas av att få saker så kompletta som mjöligt”

Maria Andrée är professor i didaktik med inriktning mot naturvetenskapliga ämnen. Hon kom till SU 2008 efter att ha doktorerat på Lärarhögskolan och har sedan dess haft roller som lektor, studierektor och prefekt. Vid årsskiftet ersätter hon Tony Hansson i rollen som ställföreträdande prefekt.

Maria Andrée.
Maria Andrée. Foto: Sören Andersson.

Maria Andrée har alltid gillat att ha många järn i elden. Och det är nog ingen slump att hon har en roll med en så bred och varierad agenda. Kanske beror det på en viss otålighet, eller kanske helt enkelt på att hon tycker det finns så mycket spännande saker att engagera sig i? Men framför allt bottnar det nog i hennes starka drivkraft att bidra till en skola som vilar på en vetenskaplig grund. Och för att åstadkomma detta, krävs insatser på flera olika håll.

Maria har en fast övertygelse om att skolan och lärarprofessionen behöver en stark egen förmåga till analys och utveckling för att kunna stå emot politiska motvindar och samtidigt sätta elevernas lärande och utveckling i fokus. Detsamma gäller lärarutbildningen där hon vill bidra till att främja kompletta och hållbara akademiska miljöer med utbildning och forskning på alla nivåer. På sikt menar hon att detta stärker både skolans och lärarutbildningens kvalitet och förmåga till utveckling.

 

Du verkar ha en omfattande roll. Kan du beskriva vad det är du gör på jobbet?

”Ett viktigt fokus för mig är att arbeta med praktiknära forskning och undervisningsutveckling i samverkan. Det gör jag på olika sätt i olika konstellationer. De viktigaste forumen jag deltar i för närvarande är ULF, STLS, Ämnesdidaktiska forskarskolan och i forskningsprojekt med finansiering från Skolforskningsinstitutet.

Mitt arbete inom ULF (Utbildning, Lärande och Forskning) och STLS (Stockholm Teaching and Learning Studies) handlar mycket om att leda och samordna olika aktiviteter som pågår där. Det är många verksamheter och organisationer som är inblandade, både inom och utanför SU. Varje fredag ägnar jag mig till exempel helt åt STLS. Då träffas vi, lärare och forskare, i Stockholms stads lokaler på Hantverkargatan för att diskutera och arbeta med olika projekt. Det är verkligen inspirerande att träffa så många engagerade lärare inom STLS och få ta del av allt det fantastiska och utvecklande arbete som sker runt om i landets skolor.

Det är mycket som händer kring praktiknära forskning just nu i och med att ULF-verksamheten ska permanentas. Det innebär att många nya frågor dyker upp på agendan som måste hanteras. Hur ska vi arbeta tillsammans med de andra lärosätena och alla skolhuvudmän i Stockholmsregionen? Hur ska den nya organisationen för ULF se ut efter årsskiftet? Vilka forskningsinriktningar ska prioriteras? Vilka etiska frågor måste hanteras och hur kan vi hitta lösningar som gör det möjligt att göra bra och viktig forskning tillsammans med verksamma lärare? 

Jag håller också i några forskarkurser inom ramen för den Ämnesdidaktiska forskarskolan. Bland annat leder jag en kurs som handlar om komparativ ämnesdidaktik, som sträcker sig över hela sju terminer. Vi har jättespännande diskussioner om ämnesdidaktiska forskningstraditioner och sätt att se på kunskap, bildning och skola inom olika ämnen, historiskt och internationellt. Det är också roligt att få följa doktoranderna under en så här lång tid och se dem utvecklas från nybörjare till alltmer självständiga forskare.

Förutom detta gör jag också en hel del saker utanför SU, som att vara gästprofessor, arbeta med särskilda uppdrag som att skriva utkast till kursplan för läroplansutredningen, sitta i olika kommittéer, styrelser och vetenskapliga råd, med mera. Och sen gör jag så klart en del typiskt professorsarbete som att skriva forskningsansökningar, handleda doktorander, skriva, läsa och granska manus, delta på disputationer, och liknande saker. På institutionen sitter jag också med i institutionsstyrelsen och i forskningsetikgruppen.”

 

Vid årsskiftet tar du över efter Tony som ställföreträdande prefekt. Vad innebär det?

”Exakt vad min roll kommer att bli som ställföreträdande prefekt tänker jag är något som får växa fram i samråd med prefekt Anna Chryssafis och övriga i ledningsgruppen. Men en del av uppdraget som ställföreträdande handlar så klart om att fungera som stöd och bollplank för prefekten och även vara prefektens ersättare vid behov.

Ett par konkreta saker som jag kommer att ta över efter Tony är att vara ordförande för Forskningsberedningen och delta i ledningsgruppens arbete. I ledningsgruppen kommer jag bland annat att ha ett särskilt ansvar för forskningsfrågor.

Jag ser fram emot uppdraget! Det ska bli kul att få en bredare förståelse för IÄD och de frågor som är angelägna för oss som institution nu och i framtiden. Jag hoppas kunna bidra med omvärldsanalys och ledningserfarenheter från andra sammanhang.”