Ny bok: Undervisningsutmaningar 7-9 – som en guldgruva för lärardriven didaktisk skolutveckling
Den 10 januari släppte Inger Eriksson, Sebastian Björnhammer och Ann-Sofie Jägerskog en ny bok i serien om undervisningsutmaningar. Denna gång är fokus på undervisning i skolåren 7-9.
Från vänster: Sebastian Björnhammer, Inger Eriksson, och Ann-Sofie Jägerskog. Foto: Privat.
Boken ”Undervisningsutmaningar 7-9 – som en guldgruva för lärardriven didaktisk skolutveckling” handlar om hur lärare kan identifiera och ta sig an undervisningsutmaningar i klassrummet för att utveckla sin undervisning och stärka elevernas lärande. Genom att använda vardagliga problem som grund kan kollegialt utvecklingsarbete bidra till systematiskt kvalitetsarbete och ny didaktisk forskning. Författarna erbjuder konkreta metoder, verktyg och en arbetsgång för att tillsammans analysera och förbättra undervisningen.
Har fått mycket positiv respons
Boken hyllas för hur den gör undervisningsutmaningar till en möjlighet för utveckling, samarbete och skolutveckling. Den ses som ett användbart verktyg för lärare att analysera och förbättra sin undervisning, tack vare dess vetenskapliga grund och fokus på praktisk utveckling.