Ny forskarskola i islamologi – viktigt för att hålla kompetensen levande

I början av december i år blev det klart att Vetenskapsrådet beviljat medel på nästan 25 miljoner kronor för en ny forskarskola i religionsvetenskap med inriktning islamologi. Flera lärosäten i Sverige samarbetar kring detta, och från SU är Jenny Berglund och Susanne Olsson delaktiga i arbetet.

Jenny Berglund och Susanne Olsson.
Från vänster: Jenny Berglund och Susanne Olsson. Foto: Privat.

– Vi är så glada över att få starta den här forskarskolan, och hoppas att det ska bli början på något nytt, säger Jenny Berglund, professor i religionsdidaktik vid Institutionen för ämnesdidaktik och Susanne Olsson, professor i religionshistoria vid Institutionen för etnologi, religionshistoria och genusvetenskap.

– Av alla forskarskolor som blev beviljade medel av Vetenskapsrådet (VR) den här omgången, var vi den skola som fick mest pengar. Det känns fantastiskt roligt – och samtidigt som ett erkännande av att vår forskning är relevant och viktig för samhället. Islam är världens näst största religion och har stort politiskt och socialt genomslag på många platser i världen. Med vår forskning inom islamologi, vill vi undersöka och förklara de uttryck som religionen tar sig, förklarar Jenny Berglund och Susanne Olsson. Islam, liksom de flesta andra religioner, förändras över tid – och forskarskolan kommer att täcka islam både i historia och nutid och undersöka många olika aspekter av islam.

Samarbete mellan sju lärosäten

– Den nya forskarskolan är ett samarbete mellan Göteborgs universitet, Lunds universitet, Stockholms universitet (SU), Södertörns högskola, Uppsala universitet, Umeå universitet samt Linnéuniversitetet som koordinerar forskarskolan, fortsätter Jenny Berglund och Susanne Olsson.

– Satsningen är den största i Sverige och forskarskolan kommer att ha plats för totalt tolv doktorander. Två av dessa ska vara på SU, och resterande är fördelade över de andra lärosätena. Studenterna som antas ska ha en magister- eller masterexamen inom religionsvetenskap och islamologi, eller motsvarande bakgrund. Utlysningarna av doktorandtjänsterna kommer vara internationella och utannonseras löpande under våren 2023. För SU:s del sker utlysningen i mars.

Vill säkra upp kompetensen

– Ett viktigt syfte med forskarskolan är att vi vill säkra upp att kompetensen kring ämnet så att islamologi lever vidare – och att det finns kompetenta personer som kan undervisa i ämnet även framöver. Ämnet växte fram under 80-90-talet, då det också hade sin storhetstid. Men vi märker redan nu av bristen på kompetenta personer – och att det kan vara svårt att få tag på kompetenta lärare, säger Jenny Berglund och Susanne Olsson bekymrat.

– Vi hoppas att forskarskolan ska bidra till att många nya samarbeten kommer igång, som får ämnet att fortsätta frodas. Vi som jobbar med frågorna idag har haft ett mycket tajt samarbete genom åren – och vi hoppas att de här doktoranderna ska få en lika god sammanhållning som vi haft. De kommer att erbjudas en stimulerande miljö med många intressanta och utvecklande inslag i utbildningen. Vissa delar kommer också att förläggas utomlands i något muslimskt majoritetsland som Egypten, Jordanien eller Turkiet. Det kommer att bli jättespännande!