Ny artikel om matematikundervisning publicerad av Iben Maj Christiansen

Iben Maj Christiansen och hennes medförfattare Claudia Corriveau och Kerstin Pettersson undersöker vad det är som händer i matematikundervisningen när läraren gärna vill stödja eleverna i att gå från att följa de steg läraren har visat, till att de skapar sina egna utforskande rutiner.

I början av augusti i år publicerade Iben Maj Christiansen, tills nyligen professor i matematikdidaktik vid Institutionen för ämnesdidaktik, tillsammans med Claudia Corriveau (University of Laval, Canada) och Kerstin Pettersson (SU) en ny artikel om lärares stöd av härmande respektive utforskande rutiner i matematikundervisningen.

Iben och hennes medförfattare undersöker vad det är som händer i matematikundervisningen när läraren gärna vill stödja eleverna i att gå från att följa de steg läraren har visat, till att skapa mening i rutinerna, kunna anpassa till dem, och kunna förklara varför de gör som de gör (det som inom fältet kallas utforskande rutiner).

Särskilt stort intresse har de visat för vad som händer när läraren upplever att den planerade utforskande aktiviteten inte går att genomföra. Forskarna gör först en teoretisk hypotes för existensen av olika mellan-varianter (hybrider) mellan härmande och utforskande rutiner, och bekräftar sedan existensen av dessa hybridformer.

Iben Maj Christiansen
Iben Maj Christiansen. Foto: Privat

– Det vi försöker fokusera på i vår undersökning är vad det är som händer i själva mellanledet, mellan en undervisning som utgår från att eleverna jobbar härmande, och en undervisning som utgår från att eleverna jobbar utforskande. Vilka hybrid-former av undervisning finns? När och i vilka syften ger de mening att använda?

– Huvudbudskapet i vår artikel är att dessa hybridformer av undervisningen är viktiga redskap för läraren, när hen ska visa hänsyn till alla elever inom det aktuella ämnet, lektionstiden, ämnesplanen, och så vidare. Mot bakgrund av detta anser vi att man borde arbeta mer med dessa hybrider i matematiklärarutbildningen, säger Iben Christiansen.

– Eleverna ska självklart inte upptäcka allt från grunden. För att komma igång kan det vara bra för eleverna att jobba härmande – så länge som de också tar steget mot utforskande rutiner.

Hybrider mellan undervisning som stödjer elevernas utveckling av härmande (ritual-enabling) och undervisning som stödjer utvecklingen av utforskande rutiner

Bilden nedan illustrerar hur olika det kan se ut i olika klassrum. Hur läraren kan ändra på i vilken utsträckning eleverna förväntas kunna argumentera för sina procedurval, och på i vilken utsträckning eleverna inviteras till att välja sina procedurer. Varje pil visar ändringarna under en av de tre lektioner som används som fall i artikeln.

Hybrider i matematik

Läs artikeln här

Christiansen, I.M., Corriveau, C. & Pettersson, K. Hybrids between rituals and explorative routines: opportunities to learn through guided and recreated exploration. Educ Stud Math (2022)